Digitální agentura ČR: Porovnání verzí

(Značka: editace z VisualEditoru)
m (Kompetence a agendy Centrální ICT autority)
(Značka: editace z VisualEditoru)
Řádek 1: Řádek 1:
== Centrální ICT autorita ==
+
==Centrální ICT autorita==
 
Centrální ICT autorita na úrovni vlády, převedení ICT kompetencí z MV, MF a MPO + nové silné pravomoce koordinace, podpory a kontroly ICT všech resortů. Zachování RVIS a jeho pracovních skupin jako řídícího orgánu s účastí všech resortů.
 
Centrální ICT autorita na úrovni vlády, převedení ICT kompetencí z MV, MF a MPO + nové silné pravomoce koordinace, podpory a kontroly ICT všech resortů. Zachování RVIS a jeho pracovních skupin jako řídícího orgánu s účastí všech resortů.
  
=== Kompetence a agendy Centrální ICT autority ===
+
===Kompetence a agendy Centrální ICT autority===
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
 
|'''Kompetence'''
 
|'''Kompetence'''
Řádek 29: Řádek 29:
  
 
Otevřená data a API státu, zapojení odborné veřejnosti
 
Otevřená data a API státu, zapojení odborné veřejnosti
 +
|-
 +
|'''Konzultační činnost'''
 +
|Poskytování odborných rolí, aktivní konzultace, předávání know-how
 +
|Aktivní konzultační a školící činnost pro resorty a OSS v rámci zavádění [[Standard digitální služby|Standardu digitální služby]], tvorby projektových teamů, komunikace s zadavately, přípravnou VŘ
 
|-
 
|-
 
|'''Digitalizace veřejných agend'''
 
|'''Digitalizace veřejných agend'''
Řádek 53: Řádek 57:
  
 
Nastavení vztahu s komerčními poskytovately, soulad s EU legislativou
 
Nastavení vztahu s komerčními poskytovately, soulad s EU legislativou
|-
 
|'''Elektronické komunikace'''
 
 
'''a mobilní operátoři'''
 
|Vyšší dostupnost a nižší cena komunikačních služeb pro občany
 
|Převod kompetencí MV – KIVS
 
 
Převzetí kompetencí MPO – digitální vysílání, elektronické komunikace
 
 
Virtuální operátor státu
 
 
|-
 
|-
 
|'''Centrální nákupy ICT techniky a služeb'''
 
|'''Centrální nákupy ICT techniky a služeb'''
 
|Standardizace, urychlení nákupů, efektivita, optimalizace nákladů
 
|Standardizace, urychlení nákupů, efektivita, optimalizace nákladů
|Převod kompetencí MV – centrální nákup ICT[[Applewebdata://178465AC-A976-4A70-A0B2-588019120166# msocom 1|[MB1]]]
+
|Převod kompetencí MV – centrální nákup ICT
 
|}
 
|}
  
=== Kompetence a agendy Centrální ICT autority ===
+
===Kompetence a agendy Centrální ICT autority===
 
Všechny body, které jsou zmiňované v tabulce vedou k dodávce služeb pro občany, k vyšší transparentnosti, efektivitě, úsporám a pořádku v kompetencích.
 
Všechny body, které jsou zmiňované v tabulce vedou k dodávce služeb pro občany, k vyšší transparentnosti, efektivitě, úsporám a pořádku v kompetencích.
  
 
'''VŠECHNY PROJEKTY MUSÍ MÍT BUSINESS CASE A JASNÝ PŘÍNOS PRO OBČANA'''
 
'''VŠECHNY PROJEKTY MUSÍ MÍT BUSINESS CASE A JASNÝ PŘÍNOS PRO OBČANA'''
  
=== Cíle ===
+
===Cíle===
  
* Zrychlení rozvoje digitalizace veřejných služeb a eGovernmentu. Důraz na principy „digital by default“, občan zákazníkem a na jednotné UX. Cílem jsou jednoduché digitální služby státu pro občany a podnikatele.
+
*Zrychlení rozvoje digitalizace veřejných služeb a eGovernmentu. Důraz na principy „digital by default“, občan zákazníkem a na jednotné UX. Cílem jsou jednoduché digitální služby státu pro občany a podnikatele.
* Efektivní kontrola nad rozvojem komunikačních sítí a mobilními operátory - vyšší dostupnost a nižší cena komunikačních služeb.
+
*Efektivní kontrola nad rozvojem komunikačních sítí a mobilními operátory - vyšší dostupnost a nižší cena komunikačních služeb.
* Optimalizace provozu ICT státu využitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.
+
*Optimalizace provozu ICT státu využitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.
* Standardizace architektury ICT státu, využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na dodavatelích, jednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití.  
+
*Standardizace architektury ICT státu, využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na dodavatelích, jednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití.  
  
=== Důvody ===
+
===Důvody===
  
* Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT jednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup digitalizace veřejných služeb.
+
*Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT jednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup digitalizace veřejných služeb.
* Silná závislost ICT resortů na velkých dodavatelích, vendor lock, velmi vysoké náklady na nákup a provoz.
+
*Silná závislost ICT resortů na velkých dodavatelích, vendor lock, velmi vysoké náklady na nákup a provoz.
* Pomalé tempo rozvoje eGovernmentu, zaměřeného primárně na centrální služby v pozadí, tj. předpoklady digitalizace veřejných služeb.
+
*Pomalé tempo rozvoje eGovernmentu, zaměřeného primárně na centrální služby v pozadí, tj. předpoklady digitalizace veřejných služeb.
* Slabé pravomoci řízení ICT státu na úrovni náměstka MV, není prioritou na úrovni ministra.
+
*Slabé pravomoci řízení ICT státu na úrovni náměstka MV, není prioritou na úrovni ministra.

Verze z 6. 8. 2018, 11:09

Centrální ICT autorita

Centrální ICT autorita na úrovni vlády, převedení ICT kompetencí z MV, MF a MPO + nové silné pravomoce koordinace, podpory a kontroly ICT všech resortů. Zachování RVIS a jeho pracovních skupin jako řídícího orgánu s účastí všech resortů.

Kompetence a agendy Centrální ICT autority

Kompetence

Centrální ICT autority

Přínosy centralizace Předpoklady a úkoly
Řízení ICT státu Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů Zřízení organizace a udělení pravomocí ke koordinaci a úkolování resortů

Převod kompetencí MV v oblastech řízení ICT státu – RVIS

Strategie ICT státu a koordinace strategií ICT resortů

Legislativní úpravy v oblasti řízení ICT státu

Enterprise architektura státu Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů

Více malých zakázek pro více dodavatelů, jednodušší soutěžení

Převod kompetencí MV v oblastech architektury – OHA

Standardy aplikační architektury – centrální ICT služby, sdílené ICT služby, mikroslužby/API

Otevřená data a API státu, zapojení odborné veřejnosti

Konzultační činnost Poskytování odborných rolí, aktivní konzultace, předávání know-how Aktivní konzultační a školící činnost pro resorty a OSS v rámci zavádění Standardu digitální služby, tvorby projektových teamů, komunikace s zadavately, přípravnou VŘ
Digitalizace veřejných agend eGovernment služby pro občany,

efektivita veřejné správy

Akční plán pro jednotlivé resorty, zpřístupnění agend formou API

Vlastní rozpočet na budování veřejných rozhraní v Portálu veřejné správy a CzechPoint

Centrální ICT služby státu Koordinovaný rozvoj centrálních ICT služeb pro podporu digitalizace Převzetí kompetencí MV – základní registry, datové schránky, CzechPoint, eIDAS, Portál veřejné správy …
Sdílené ICT služby Standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů Řízení eGovernment cloudu (komerční i státní část eGC)

Postupné převzetí řízení a konvergence státních ICT podniků – rozdělení kompetencí, jednotné řízení, …

In-house výjimka na nákup služeb státních ICT podniků pro všechny resorty (úkol pro MMR)

Služby poskytování odborných rolí a systémové integrace

Nastavení vztahu s komerčními poskytovately, soulad s EU legislativou

Centrální nákupy ICT techniky a služeb Standardizace, urychlení nákupů, efektivita, optimalizace nákladů Převod kompetencí MV – centrální nákup ICT

Kompetence a agendy Centrální ICT autority

Všechny body, které jsou zmiňované v tabulce vedou k dodávce služeb pro občany, k vyšší transparentnosti, efektivitě, úsporám a pořádku v kompetencích.

VŠECHNY PROJEKTY MUSÍ MÍT BUSINESS CASE A JASNÝ PŘÍNOS PRO OBČANA

Cíle

  • Zrychlení rozvoje digitalizace veřejných služeb a eGovernmentu. Důraz na principy „digital by default“, občan zákazníkem a na jednotné UX. Cílem jsou jednoduché digitální služby státu pro občany a podnikatele.
  • Efektivní kontrola nad rozvojem komunikačních sítí a mobilními operátory - vyšší dostupnost a nižší cena komunikačních služeb.
  • Optimalizace provozu ICT státu využitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.
  • Standardizace architektury ICT státu, využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na dodavatelích, jednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití.  

Důvody

  • Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT jednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup digitalizace veřejných služeb.
  • Silná závislost ICT resortů na velkých dodavatelích, vendor lock, velmi vysoké náklady na nákup a provoz.
  • Pomalé tempo rozvoje eGovernmentu, zaměřeného primárně na centrální služby v pozadí, tj. předpoklady digitalizace veřejných služeb.
  • Slabé pravomoci řízení ICT státu na úrovni náměstka MV, není prioritou na úrovni ministra.