Digitální agentura ČR: Porovnání verzí

m (Centrální ICT autorita)
(Značka: editace z VisualEditoru)
m
Řádek 81: Řádek 81:
 
*Pomalé tempo rozvoje eGovernmentu, zaměřeného primárně na centrální služby v pozadí, tj. předpoklady digitalizace veřejných služeb.
 
*Pomalé tempo rozvoje eGovernmentu, zaměřeného primárně na centrální služby v pozadí, tj. předpoklady digitalizace veřejných služeb.
 
*Slabé pravomoci řízení ICT státu na úrovni náměstka MV, není prioritou na úrovni ministra.
 
*Slabé pravomoci řízení ICT státu na úrovni náměstka MV, není prioritou na úrovni ministra.
 +
 +
__NOTOC__

Verze z 6. 8. 2018, 11:11

Centrální ICT autorita

Centrální autorita vytváří standardy, definuje sdílené služby, vytváří koncepce a vynucuje jejích dodržování. Všechny resorty můžou nakupovat od státních podniků. Vazby jsou uvedené na následujícím obrázku.

Kompetence a agendy Centrální ICT autority

Kompetence

Centrální ICT autority

Přínosy centralizace Předpoklady a úkoly
Řízení ICT státu Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů Zřízení organizace a udělení pravomocí ke koordinaci a úkolování resortů

Převod kompetencí MV v oblastech řízení ICT státu – RVIS

Strategie ICT státu a koordinace strategií ICT resortů

Legislativní úpravy v oblasti řízení ICT státu

Enterprise architektura státu Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů

Více malých zakázek pro více dodavatelů, jednodušší soutěžení

Převod kompetencí MV v oblastech architektury – OHA

Standardy aplikační architektury – centrální ICT služby, sdílené ICT služby, mikroslužby/API

Otevřená data a API státu, zapojení odborné veřejnosti

Konzultační činnost Poskytování odborných rolí, aktivní konzultace, předávání know-how Aktivní konzultační a školící činnost pro resorty a OSS v rámci zavádění Standardu digitální služby, tvorby projektových teamů, komunikace s zadavately, přípravnou VŘ
Digitalizace veřejných agend eGovernment služby pro občany,

efektivita veřejné správy

Akční plán pro jednotlivé resorty, zpřístupnění agend formou API

Vlastní rozpočet na budování veřejných rozhraní v Portálu veřejné správy a CzechPoint

Centrální ICT služby státu Koordinovaný rozvoj centrálních ICT služeb pro podporu digitalizace Převzetí kompetencí MV – základní registry, datové schránky, CzechPoint, eIDAS, Portál veřejné správy …
Sdílené ICT služby Standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů Řízení eGovernment cloudu (komerční i státní část eGC)

Postupné převzetí řízení a konvergence státních ICT podniků – rozdělení kompetencí, jednotné řízení, …

In-house výjimka na nákup služeb státních ICT podniků pro všechny resorty (úkol pro MMR)

Služby poskytování odborných rolí a systémové integrace

Nastavení vztahu s komerčními poskytovately, soulad s EU legislativou

Centrální nákupy ICT techniky a služeb Standardizace, urychlení nákupů, efektivita, optimalizace nákladů Převod kompetencí MV – centrální nákup ICT

Kompetence a agendy Centrální ICT autority

Všechny body, které jsou zmiňované v tabulce vedou k dodávce služeb pro občany, k vyšší transparentnosti, efektivitě, úsporám a pořádku v kompetencích.

VŠECHNY PROJEKTY MUSÍ MÍT BUSINESS CASE A JASNÝ PŘÍNOS PRO OBČANA

Cíle

  • Zrychlení rozvoje digitalizace veřejných služeb a eGovernmentu. Důraz na principy „digital by default“, občan zákazníkem a na jednotné UX. Cílem jsou jednoduché digitální služby státu pro občany a podnikatele.
  • Efektivní kontrola nad rozvojem komunikačních sítí a mobilními operátory - vyšší dostupnost a nižší cena komunikačních služeb.
  • Optimalizace provozu ICT státu využitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.
  • Standardizace architektury ICT státu, využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na dodavatelích, jednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití.  

Důvody

  • Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT jednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup digitalizace veřejných služeb.
  • Silná závislost ICT resortů na velkých dodavatelích, vendor lock, velmi vysoké náklady na nákup a provoz.
  • Pomalé tempo rozvoje eGovernmentu, zaměřeného primárně na centrální služby v pozadí, tj. předpoklady digitalizace veřejných služeb.
  • Slabé pravomoci řízení ICT státu na úrovni náměstka MV, není prioritou na úrovni ministra.