Digitální agentura ČR: Porovnání verzí

(Důvody)
(Důvody)
Řádek 84: Řádek 84:
 
===Důvody===
 
===Důvody===
  
 +
*Vyhodnocování projektů ICT služeb ne dle reálných efektů (přínosů / úspor), ale mnohem častěji dle materiálních indikátorů, tj. dle: počtu nakoupených technologií (serverů, licencí, ..). 
 
*Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT jednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup digitalizace veřejných služeb.
 
*Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT jednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup digitalizace veřejných služeb.
 
*Neexistující centralizovaná prioritizace změnových / rozvojových aktivit jako důsledek neznalosti či neakceptace nadřazení dílčích cílů programu Digitální Česko nad své zájmy jednotlivými orgány veřejné správy.
 
*Neexistující centralizovaná prioritizace změnových / rozvojových aktivit jako důsledek neznalosti či neakceptace nadřazení dílčích cílů programu Digitální Česko nad své zájmy jednotlivými orgány veřejné správy.

Verze z 15. 11. 2018, 09:49

Centrální ICT autorita

Centrální autorita vytváří standardy, definuje sdílené služby, vytváří koncepce a vynucuje jejích dodržování. Všechny resorty můžou nakupovat od státních podniků. Vazby jsou uvedené na následujícím obrázku.

Kompetence a agendy Centrální ICT autority

Řízení ICT státu

Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů

Co je potřeba udělat

  • Zřízení organizace a udělení pravomocí ke koordinaci a úkolování resortů
  • Převod kompetencí MV v oblastech řízení ICT státu – RVIS
  • Strategie ICT státu a koordinace strategií ICT resortů
  • Legislativní úpravy v oblasti řízení ICT státu

Enterprise architektura státu

Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů

Více malých zakázek pro více dodavatelů, jednodušší soutěžení

Co je potřeba udělat

  • Převod kompetencí MV v oblastech architektury – OHA
  • Standardy aplikační architektury – centrální ICT služby, sdílené ICT služby, mikroslužby/API
  • Otevřená data a API státu, zapojení odborné veřejnosti

Konzultační činnost

Aktivní konzultační a školící činnost pro resorty a OSS v rámci zavádění Standardu digitální služby, tvorby projektových teamů, komunikace s zadavately, přípravnou VŘ

Co je potřeba udělat

  • Vytvoření Best practices za pomoci zkušeností z resortů, OSS a soukromé sféry
  • Vytvoření dostatečné personální kapacity
  • Vybudování (i neformálních) digitálních rad na resortech a OSS
  • Akcelerovat výměnu zkušeností napříč resorty a organizacemi. Online i osobními setkáními.
  • Novelizace zákona o státní službě

Digitalizace veřejných agend

eGovernment služby pro občany, efektivita veřejné správy

Co je potřeba udělat

  • Akční plán pro jednotlivé resorty, zpřístupnění agend formou API
  • Vlastní rozpočet na budování veřejných rozhraní v Portálu veřejné správy a CzechPoint

Centrální ICT služby státu

Koordinovaný rozvoj centrálních ICT služeb pro podporu digitalizace

Co je potřeba udělat

  • Převzetí kompetencí MV – základní registry, datové schránky, CzechPoint, eIDAS, Portál veřejné správy …

Sdílené ICT služby

Standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů

Co je potřeba udělat

  • Řízení eGovernment cloudu (komerční i státní část eGC)
  • Postupné převzetí řízení a konvergence státních ICT podniků – rozdělení kompetencí, jednotné řízení, …
  • In-house výjimka na nákup služeb státních ICT podniků pro všechny resorty (úkol pro MMR)
  • Služby poskytování odborných rolí a systémové integrace
  • Nastavení vztahu s komerčními poskytovately, soulad s EU legislativou
  • Novelizace zákona o VZ

Centrální nákupy ICT techniky a služeb

Standardizace, urychlení nákupů, efektivita, optimalizace nákladů

Co je potřeba udělat

Převod kompetencí MV – centrální nákup ICT

Kompetence a agendy Centrální ICT autority

Všechny body, které jsou zmiňované v tabulce vedou k dodávce služeb pro občany, k vyšší transparentnosti, efektivitě, úsporám a pořádku v kompetencích.

VŠECHNY PROJEKTY MUSÍ MÍT BUSINESS CASE A JASNÝ PŘÍNOS PRO OBČANA

Cíle

  • Zrychlení rozvoje digitalizace veřejných služeb a eGovernmentu. Důraz na principy „digital by default“, občan zákazníkem a na jednotné UX. Cílem jsou jednoduché digitální služby státu pro občany a podnikatele.
  • Efektivní kontrola nad rozvojem komunikačních sítí a mobilními operátory - vyšší dostupnost a nižší cena komunikačních služeb.
  • Optimalizace provozu ICT státu využitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.
  • Standardizace architektury ICT státu, využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na dodavatelích, jednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití.
  • Centrální koordinace disponibilních zdrojů veřejné správy (znalostních, personálních, časových, technologických a finančních) plánovaných a vynakládaných na rozvoj ICT služeb veřejné správy jednotlivými orgány veřejné moci ze "svých" rozpočtů za účelem efektivní realizace programu Digitální Česko  

Důvody

  • Vyhodnocování projektů ICT služeb ne dle reálných efektů (přínosů / úspor), ale mnohem častěji dle materiálních indikátorů, tj. dle: počtu nakoupených technologií (serverů, licencí, ..).
  • Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT jednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup digitalizace veřejných služeb.
  • Neexistující centralizovaná prioritizace změnových / rozvojových aktivit jako důsledek neznalosti či neakceptace nadřazení dílčích cílů programu Digitální Česko nad své zájmy jednotlivými orgány veřejné správy.
  • Absence závazné hierarchie schvalování projektů rozvoje ICT služeb veřejné správy dle jasně definovaných kritérií.
  • Silná závislost ICT resortů na velkých dodavatelích, vendor lock, velmi vysoké náklady na nákup a provoz.
  • Pomalé tempo rozvoje eGovernmentu, zaměřeného primárně na centrální služby v pozadí, tj. předpoklady digitalizace veřejných služeb.
  • Slabé pravomoci řízení ICT státu na úrovni náměstka MV, není prioritou na úrovni ministra.