Hlavní strana: Porovnání verzí

(obsah)
(Značka: editace z VisualEditoru)
m
(Značka: editace z VisualEditoru)
Řádek 1: Řádek 1:
Autor: Michal Bláha, Hlídač státu, 2018-2021.Digitální transformace českého státu - nutnost, ne volba
+
Autor: Michal Bláha, Hlídač státu, 2018-2021.  
  
 
Z [https://www.vlada.cz/cz/jednani-vlady/programove-prohlaseni/programove-prohlaseni-vlady-165960/ programového prohlášení vlády] z 27. 6. 2018:  
 
Z [https://www.vlada.cz/cz/jednani-vlady/programove-prohlaseni/programove-prohlaseni-vlady-165960/ programového prohlášení vlády] z 27. 6. 2018:  
Řádek 8: Řádek 8:
 
S textem programového prohlášení vlády není možné než souhlasit, bohužel se od roku 2017 (nástup současné vlády) do 2021 změnilo pouze málo věcí k lepšímu.  
 
S textem programového prohlášení vlády není možné než souhlasit, bohužel se od roku 2017 (nástup současné vlády) do 2021 změnilo pouze málo věcí k lepšímu.  
  
=== Proč jsou digitální služby státu tak málo používané a nepopulární? ===
+
===Proč jsou digitální služby státu tak málo používané a nepopulární?===
 
Je chyba na straně firem a občanů či státu?
 
Je chyba na straně firem a občanů či státu?
  
 
Více než '''88 % českých domácností má přístup na internet''', 77 % populace ho běžně používá. Více než 93 % (!!) uživatelů internetu v ČR přes něj nakupuje zboží, v tomto parametru jsme 3. nejaktivnější v EU. Polovina platí za online služby. Ale '''pouze 29 % lidí''' vyplnila nějaký formulář státu a online ho odeslala.   
 
Více než '''88 % českých domácností má přístup na internet''', 77 % populace ho běžně používá. Více než 93 % (!!) uživatelů internetu v ČR přes něj nakupuje zboží, v tomto parametru jsme 3. nejaktivnější v EU. Polovina platí za online služby. Ale '''pouze 29 % lidí''' vyplnila nějaký formulář státu a online ho odeslala.   
  
V '''online prostoru''' se běžně '''pohybuje většina české populace''', která zde provádí i složitější operace (nákup zboží). Je zřejmé, že '''nedostatkem znalostí či zkušeností čeští občané netrpí'''. Ale '''pouze 29 % lidí''' obdobným způsobem komunikuje se státem. Z toho je zřejmé, že problém je na straně státu, nikoliv občanů<ref>https://digital-agenda-data.eu/charts/analyse-one-indicator-and-compare-countries#chart={%22indicator-group%22:%22research-and-development%22,%22indicator%22:%22h2020_newentry%22,%22breakdown%22:%22orgclass_total%22,%22unit-measure%22:%22pc_organisations%22,%22ref-area%22:&#x5B;%22BE%22,%22BG%22,%22CZ%22,%22DK%22,%22DE%22,%22EE%22,%22IE%22,%22EL%22,%22ES%22,%22FR%22,%22HR%22,%22IT%22,%22CY%22,%22LV%22,%22LT%22,%22LU%22,%22HU%22,%22MT%22,%22NL%22,%22AT%22,%22PL%22,%22PT%22,%22RO%22,%22SI%22,%22SK%22,%22FI%22,%22SE%22,%22EU%22&#x5D;}</ref>.  
+
V '''online prostoru''' se běžně '''pohybuje většina české populace''', která zde provádí i složitější operace (nákup zboží). Je zřejmé, že '''nedostatkem znalostí či zkušeností čeští občané netrpí'''. Ale '''pouze 29 % lidí''' obdobným způsobem komunikuje se státem. Z toho je zřejmé, že problém je na straně státu, nikoliv občanů<ref>DESI Index 2020 https://digital-agenda-data.eu/charts/analyse-one-indicator-and-compare-countries#chart={%22indicator-group%22:%22research-and-development%22,%22indicator%22:%22h2020_newentry%22,%22breakdown%22:%22orgclass_total%22,%22unit-measure%22:%22pc_organisations%22,%22ref-area%22:&#x5B;%22BE%22,%22BG%22,%22CZ%22,%22DK%22,%22DE%22,%22EE%22,%22IE%22,%22EL%22,%22ES%22,%22FR%22,%22HR%22,%22IT%22,%22CY%22,%22LV%22,%22LT%22,%22LU%22,%22HU%22,%22MT%22,%22NL%22,%22AT%22,%22PL%22,%22PT%22,%22RO%22,%22SI%22,%22SK%22,%22FI%22,%22SE%22,%22EU%22&#x5D;}</ref>.  
  
=== Jak by měla vypadat státní správa? ===
+
===Jak by měla vypadat státní správa?===
 
✅ pro občana, ne naopak,  
 
✅ pro občana, ne naopak,  
  
Řádek 30: Řádek 30:
 
✅ agilní a akceschopná  
 
✅ agilní a akceschopná  
  
== Co s tím? ==
+
==Co s tím?==
 
Dosavadní přístup politické reprezentace a státu nevede k dostatečně nutné změně. Dosavadní metody "digitalizace" obvykle pouze převedlu papírovou agendu do počítače, ale bez zavedení automatizace. Podíl ruční práce se nezměnil, v mnoha případech se efektiva navíc zhoršila tím, že se agenda vede jak v počítači, tak papírově. Je zřejmé, že takové '''falešná digitalizace''' nevede k efektivnější, rychlejší a přístupnější státní správě.  
 
Dosavadní přístup politické reprezentace a státu nevede k dostatečně nutné změně. Dosavadní metody "digitalizace" obvykle pouze převedlu papírovou agendu do počítače, ale bez zavedení automatizace. Podíl ruční práce se nezměnil, v mnoha případech se efektiva navíc zhoršila tím, že se agenda vede jak v počítači, tak papírově. Je zřejmé, že takové '''falešná digitalizace''' nevede k efektivnější, rychlejší a přístupnější státní správě.  
  
 
Je potřeba provést  
 
Je potřeba provést  
  
* '''digitální transformaci státu''',  
+
*'''digitální transformaci státu''',
* skutečnou transformaci vnitřních procesů a agend státu, s maximálním využití automatizace,
+
*skutečnou transformaci vnitřních procesů a agend státu, s maximálním využití automatizace,
* zrušení nepotřebných agend a zjednodušení ostatních,
+
*zrušení nepotřebných agend a zjednodušení ostatních,
* soustředit se na zvýšení kapacity a digitální kompetence zaměstnanců státu a změny jejich struktury,
+
*soustředit se na zvýšení kapacity a digitální kompetence zaměstnanců státu a změny jejich struktury,
* moderní řízení úřadů a jejich cílů,  
+
*moderní řízení úřadů a jejich cílů,
* moderní řízení projektů, podstatné zvýšení podílu agilně a průběžně rozvíjených služeb,
+
*moderní řízení projektů, podstatné zvýšení podílu agilně a průběžně rozvíjených služeb,
* důsledně pro-klientský přístup,
+
*důsledně pro-klientský přístup,
* sběr dat o chodu úřadu a provozu agend, měření efektivity a kvality služby,
+
*sběr dat o chodu úřadu a provozu agend, měření efektivity a kvality služby,
* rozhodování a řízení úřadů na základě dat,
+
*rozhodování a řízení úřadů na základě dat,
* centrální řízení digitální i mentální transformace.
+
*centrální řízení digitální i mentální transformace.
  
 
Jednotlivým bodů se podrobněji věnují následující stránky
 
Jednotlivým bodů se podrobněji věnují následující stránky
  
== Digitální transformace - Moderní stát ==
+
==Digitální transformace - Moderní stát==
  
# Role státu - občan jako zákazník
+
#Role státu - občan jako zákazník
# Centralizovaná vize, realizace v úřadech.
+
#Centralizovaná vize, realizace v úřadech.
# Lidé a talenty, digitální kompetence
+
#Lidé a talenty, digitální kompetence
# Změna procesů, změna myšlení
+
#Změna procesů, změna myšlení
# Agilita, prozákaznický přístup, ale i právo na chybu
+
#Agilita, prozákaznický přístup, ale i právo na chybu
# Data, Data based decision, KPI
+
#Data, Data based decision, KPI
# Revoluce, ne evoluce  
+
#Revoluce, ne evoluce
  
 
<br />
 
<br />
  
== Detailně rozpracované oblasti digitální transformace ==
+
==Detailně rozpracované oblasti digitální transformace==
  
 
*[[Standard digitální služby]] a podřízené stránky
 
*[[Standard digitální služby]] a podřízené stránky
Řádek 67: Řádek 67:
 
*[[Manuály|Technické manuály]] a podřízené sekce
 
*[[Manuály|Technické manuály]] a podřízené sekce
 
*[[Zkratky|Zkratky a rejstřík pojmů používaný v státní správě (převážně v IT a projektovém vedení)]]
 
*[[Zkratky|Zkratky a rejstřík pojmů používaný v státní správě (převážně v IT a projektovém vedení)]]
*
 
  
 
=Spolupráce, pomoc=
 
=Spolupráce, pomoc=
Řádek 73: Řádek 72:
  
 
[[S čím potřebujeme pomoci|S čím a jak nám můžete pomoci]]
 
[[S čím potřebujeme pomoci|S čím a jak nám můžete pomoci]]
 +
<references />

Verze z 1. 7. 2021, 17:58

Autor: Michal Bláha, Hlídač státu, 2018-2021.

Z programového prohlášení vlády z 27. 6. 2018:

Současný stav eGovernmentu v České republice není uspokojivý. Přes optimistický start a nadějné pilotní fáze projekt ustrnul a dále se příliš nerozvíjel a nepřinesl obyvatelům země očekávané nové možnosti komunikace s úřady a služby v odpovídající míře.
Ostatní státy EU nám utekly nebo nás předběhly. Za poslední období mnoho nových projektů a služeb nevzniklo, v lepším případě se udržoval současný, ne příliš efektivní stav.

S textem programového prohlášení vlády není možné než souhlasit, bohužel se od roku 2017 (nástup současné vlády) do 2021 změnilo pouze málo věcí k lepšímu.

Proč jsou digitální služby státu tak málo používané a nepopulární?

Je chyba na straně firem a občanů či státu?

Více než 88 % českých domácností má přístup na internet, 77 % populace ho běžně používá. Více než 93 % (!!) uživatelů internetu v ČR přes něj nakupuje zboží, v tomto parametru jsme 3. nejaktivnější v EU. Polovina platí za online služby. Ale pouze 29 % lidí vyplnila nějaký formulář státu a online ho odeslala.

V online prostoru se běžně pohybuje většina české populace, která zde provádí i složitější operace (nákup zboží). Je zřejmé, že nedostatkem znalostí či zkušeností čeští občané netrpí. Ale pouze 29 % lidí obdobným způsobem komunikuje se státem. Z toho je zřejmé, že problém je na straně státu, nikoliv občanů[1].

Jak by měla vypadat státní správa?

✅ pro občana, ne naopak,

✅ prostě prozákaznická

✅ důvěřující i důvěryhodná

✅ moderně a daty řízená

✅ motivující k inovacím a efektivitě

✅ efektivní, automatizovaná

✅ agilní a akceschopná

Co s tím?

Dosavadní přístup politické reprezentace a státu nevede k dostatečně nutné změně. Dosavadní metody "digitalizace" obvykle pouze převedlu papírovou agendu do počítače, ale bez zavedení automatizace. Podíl ruční práce se nezměnil, v mnoha případech se efektiva navíc zhoršila tím, že se agenda vede jak v počítači, tak papírově. Je zřejmé, že takové falešná digitalizace nevede k efektivnější, rychlejší a přístupnější státní správě.

Je potřeba provést

  • digitální transformaci státu,
  • skutečnou transformaci vnitřních procesů a agend státu, s maximálním využití automatizace,
  • zrušení nepotřebných agend a zjednodušení ostatních,
  • soustředit se na zvýšení kapacity a digitální kompetence zaměstnanců státu a změny jejich struktury,
  • moderní řízení úřadů a jejich cílů,
  • moderní řízení projektů, podstatné zvýšení podílu agilně a průběžně rozvíjených služeb,
  • důsledně pro-klientský přístup,
  • sběr dat o chodu úřadu a provozu agend, měření efektivity a kvality služby,
  • rozhodování a řízení úřadů na základě dat,
  • centrální řízení digitální i mentální transformace.

Jednotlivým bodů se podrobněji věnují následující stránky

Digitální transformace - Moderní stát

  1. Role státu - občan jako zákazník
  2. Centralizovaná vize, realizace v úřadech.
  3. Lidé a talenty, digitální kompetence
  4. Změna procesů, změna myšlení
  5. Agilita, prozákaznický přístup, ale i právo na chybu
  6. Data, Data based decision, KPI
  7. Revoluce, ne evoluce


Detailně rozpracované oblasti digitální transformace

Spolupráce, pomoc

Pokud chcete přispívat, editovat obsah či komentovat, zaregistrujte se nebo zalogujte

S čím a jak nám můžete pomoci