Standard digitální služby: Porovnání verzí

m
(Značka: editace z VisualEditoru)
 
(Není zobrazeno 11 mezilehlých verzí od 3 dalších uživatelů.)
Řádek 1: Řádek 1:
= Standard digitální služby =
+
=Standard digitální služby=
  
Standard digitální služby je soubor 18 kritérií, které pomáhají vládě vytvářet a provozovat dobré digitální služby.
+
Standard digitální služby je soubor 18 bodů (kritérií), které pomáhají vládě vytvářet a provozovat dobré digitální služby.  
  
Veškeré transakční služby orientované na veřejnost musí splňovat standardy. Jsou používány odděleními a vládní digitální službou, aby kontrolovaly, zda je služba dostatečně dobrá pro veřejné užití.
+
Každá veřejná služba sloužící občanům pro kontakt se státem musí Standard digitální služby splňovat. Zda tomu tak je a v jakém rozsahu, je součástí [[Hodnocení služby]].
  
== 1. Pochopte potřeby občanů ==
+
==1. Poznejte potřeby občanů==
  
Provedtě hloubkový výzkum uživatelů (=občanů) vaší služby, kdo jsou, jejich potřeb a co z toho vyplývá pro design digitální služby a assistovaného ovládání služby. Výzkum potřeb je nutné provádět opakovaně a pravidělně.
+
Provedtě uživatelský výzkum, abyste poznali potřeby konkrétní skupiny občanů, která bude službu používat. Znalost potřeb vám pomůže při návrhu služby.
  
[[Pochopte potřeby občanů|Přečtěte si více o bodu č. 1]]
+
[[Pochopte potřeby občanů|Přečtěte si o uživatelském výzkumu více]]
  
== 2. Provádějte průběžný uživatelský průzkum  ==
+
==2. Uživatelský výzkum dělejte pravidelně==
  
Vytvořte si plán pro průběžné testování uživatelů a testování použitelnosti, abyste neustále dostávali zpětnou vazbu od uživatelů. Výsledky použijte k zlepšení služby.
+
Naplánujte si čas na pravidelný uživatelský výzkum a testování použitelnosti. Průběžně tak získáte zpětnou vazbu od občanů, na základě které můžete službu zlepšovat.
  
[[Provádějte průběžný uživatelský průzkum|Přečtěte si více o bodu č. 2]]
+
[[Provádějte průběžný uživatelský průzkum|Přečtěte si o pravidelném výzkumu více]]
  
== 3. Vytvořte multidisciplinární tým  ==
+
==3. Pracujte s víceoborovým týmem==
  
Vytvořte udržitelného multidisciplinárního týmu, který je schopen nadesignovat, vytvořit a provozovat tuto službu. Musí být vedený kvalifikovaným, vyškoleným a zkušeným projekt managerem s rozhodovací pravomocí.
+
Zaměstnávejte menší, udržitelné a víceoborové týmy, které zvládnou službu navrhovat, vyvíjet a provozovat zároveň. Součástí každého týmu je zkušený a kvalifikovaný manažer s rozhodovací pravomocí, který je za službu zodpovědný.
  
[[Vytvořte multidisciplinární tým|Přečtěte si více o bodu č. 3]]
+
[[Vytvořte multidisciplinární tým|Přečtěte si o víceoborových týmech více]]
  
== 4. Použijte agilní metody ==
+
==4. Používejte agilní metody==
  
Vybudujte svou službu pomocí agilních, iteračních a uživatelsky orientovaných metod stanovených v příručce. Agilní metody pomáhájí snadnému zajištění uživ.potřeb, vytvořit jednoduchou a snadno použitelnou službu.
+
Službu vytvářejte pomocí agilních, iterativních a uživatelsky orientovaných metod stanovených v příručce. Díky těmto metodám je služba levnější a je snadnější ji měnit dle potřeb občanů.
  
Díky agilní práci na službě je snadné ji měnit dle potřeb, snadné ji průběžné rozvíjet, stojí méně, snižuje nebezpečí vendor-lock a dává jasná zodpovědnost jednotlivých členů teamů.
+
[[Použijte agilní metody|Přečtěte si o agilních metodách více]]
  
[[Použijte agilní metody|Přečtěte si více o bodu č. 4]]
+
==5. Zlepšujte službu průběžně==
  
== 5. Rozvíjejte a vylepšujte službu průběžně  ==
+
Vytvářejte službu tak, aby šla pravidelně vylepšovat. Zajistěte si k tomu dostatečné kapacity pracovních týmů, množství zdrojů a technologickou flexibilitu.  
 
 
Vybudujte službu, kterou lze častěji opakovat a vylepšovat, ujistěte se, že máte k dispozici dostatečnou kapacitu, zdroje a technickou flexibilitu.
 
  
 
[[Rozvíjejte a vylepšujte službu průběžně|Přečtěte si více o bodu č. 5]]
 
[[Rozvíjejte a vylepšujte službu průběžně|Přečtěte si více o bodu č. 5]]
  
== 6. Zvolte vhodné nástroje a systémy ==
+
==6. Zvolte vhodné nástroje a systémy==
  
Vyhodnoťte, jaké nástroje a systémy budou použity při vytváření, hostování, provozu a měření služeb a jak je obstarat. Využijte maximum sdílených zdrojů, vyvarujte se smluv, které vás zablokují a omezí možnosti průběžného vylepšování služby.
+
Zjistěte, jestli budou použity vhodné nástroje a systémy při výtváření, hostování, provozu a měření služby. Také si zjistěte, jak budou tyto nástroje opatřeny. Vyhnete se tak skrytým nákladům a zablokování dodavatelem či systémem, který by vám v budoucnu zabránil udělat potřebné změny.
  
[[Zvolte vhodné nástroje a systémy|Přečtěte si více o bodu č. 6]]
+
[[Zvolte vhodné nástroje a systémy|Přečtěte si více o vhodných nástrojích a systémech]]
  
== 7. Analyzujte bezpečnost a ochranu dat ==
+
==7. Seznamte se s bezpečností a ochranou soukromí==
  
Vyhodnoťte, jaké uživatelské údaje a informace digitální služba bude poskytovat nebo uchovávat a přizpůsobte tomu úroveň bezpečnosti, právní odpovědnosti, otázky ochrany osobních údajů a rizika související se službou (v případě potřeby konzultujte s odborníky).
+
Zjistěte, jaké informace bude služba poskytovat nebo uchovávat. Nejdříve zvažte nutnost takového kroku a následně tomu přizpůsobte úroveň bezpečnosti, právní odpovědnosti, otázky ochrany osobních údajů a rizika související se službou (v případě potřeby konzultujte s odborníky).
  
Tento bod nezdůražňuje pouze nutnost ochránit citlivá data, ale také dává ke zvážení, zda všechna citlivá data opravdu potřebujete uchovávat, či dokonce s nimi pracovat. Velmi často stačí odkaz do služby spravující citlivá data a osobní údaje namísto uchovávání a ochraňování jejich kopie.
+
[[Analyzujte bezpečnost a ochranu dat|Přečtěte si o bezpečnosti a ochraně soukromí více]]
  
[[Analyzujte bezpečnost a ochranu dat|Přečtěte si více o bodu č. 7]]
+
==8. Zveřejňujte zdrojový kód==
  
== 8. Nechte celý nový zdrojový kód otevřený  ==
+
Kompletně zveřejňujte nově vytvořený zdrojový kód pod příslušnými licencemi a zajistěte, aby ho bylo možné použít kýmkoliv dalším. Pokud konkrétní část kódu nelze zveřejnit, přesvědčivě vysvětlete, proč tak nelze provést.
  
Nechte celý nový zdrojový kód otevřený a znovu využitelný, publikujte ho pod příslušnými licencemi anebo pro konkrétní část kódu poskytněte přesvědčivé vysvětlení, pro to nelze provést.
+
[[Otevřený zdrojový kód|Přečtěte si o zveřejňování zdrojového kódu více]]
  
[[Otevřený zdrojový kód|Přečtěte si více o bodu č. 8]]
+
==9. Používejte sdílené služby, sdílené architektonické vzory a referenční modely, otevřené standardy a běžné platformy==
  
== 9. Používejte otevřené standardy a společné platformy ==
+
Používejte zásady enterprise architektury, otevřené a rozšířené technické a technologické standardy a běžné státní platformy všude tam, kde je to možné a účelné včetně.
  
Používejte otevřené standardy, sdílené státní služby a společnou vládní platformu všude tak, kde je to možné a účelné. Pomůže vám v tom mimojiné [http://www.mvcr.cz/clanek/agenda-odboru-hlavniho-architekta-egovernmentu.aspx Odbor Hlavního Architekta na MV ČR].
+
[[Otevřené standardy|Přečtěte si o otevřených standardech více]]
  
[[Otevřené standardy|Přečtěte si více o bodu č. 9]]
+
==10. Testujte celou službu==
  
== 10. Testujte celou službu  ==
+
Testujte službu v prostředí, které je totožné s tím, kde je nebo bude spuštěna živá verze služby, včetně všech běžných prohlížečů a zařízení. Testujte s pomocí fiktivních účtů a reprezentativního vzorku občanů.
  
Buďte schopni testovat službu typu od začátku procesu do konce. Testujte v prostředí, které je totožné se spuštěnou verzí služby, včetně všech běžných prohlížečů, tabletů a mobilních zařízení, pomocí fiktivních účtů a reprezentativního vzorku uživatelů.
+
[[Testování služby|Přečtěte si o testování více]]
  
[[Testování služby|Přečtěte si více o bodu č. 10]]
+
==11. Připravte se na výpadek služby==
 
 
== 11. Vypracujte offline plán  ==
 
  
 
Vytvořte plán pro případ, kdy bude digitální služba dočasně mimo provoz.
 
Vytvořte plán pro případ, kdy bude digitální služba dočasně mimo provoz.
  
[[Buďte připraveni na výpadek|Přečtěte si více o bodu č. 11]]
+
[[Buďte připraveni na výpadek|Přečtěte si o přípravě na výpadek více]]
  
== 12. Ujistěte se, že je služba srozumitelná i pro začátečníky ==
+
==12. Ujistěte se, že občané uspějí napoprvé==
  
Vytvořte službu, která je jednoduchá a dostatečně intuitivní, aby uživatelé (=občané) byly schopni službu používat už napoprvé.
+
Vytvořte službu, která je jednoduchá a dostatečně intuitivní, aby občané, při jejím používaní, uspěli napoprvé.
  
[[Srozumitelnost pro začátečníky|Přečtěte si více o bodu č. 12]]
+
[[Srozumitelnost pro začátečníky|Přečtěte si o intuitivní službě více]]
  
== 13. Konzistentní uživatelské rozhraní  ==
+
==13. Vytvořte službu konzistentní s Digitální Česko==
  
Vybudujte službu, která má stejné UX jako ostatní státní služby. Aplikace musí být v souladu s uživatelskou zkušeností definovanou [[Design Standardy]], včetně logiky ovládání, designových vzorů a grafiky.
+
Vytvořte službu v souladu s uživatelskou zkušeností definovanou [[Design Standardy|Designérskými standardy]] v rámci Digitálního Česka, včetně logiky ovládání, designových vzorů a grafiky.
  
[[Jednotné UX|Přečtěte si více o bodu č. 13]]
+
[[Jednotné UX|Přečtěte si o uživatelské zkušenosti více]]
  
== 14. Motivujte k používání digitálních služeb ==
+
==14. Motivujte všechny k používání==
  
Motivujte uživatele k používání digitálních služeb, zvýhodněte jejich používání (finančně, rychlostí, komfortem).  
+
Motivujte občany k používání digitální služby, poskytujte zákaznickou podporu, pokud je třeba, a zvýhodněte používání služby (finančně, rychlostí, komfortem). Vytvořte plán postupného přechodu ne-digitálních služeb na digitální. Přechod musí být pro občany snadný a jednoduchý.  
  
Ponechte ne-digitální kanály tam kde je to potřeba, zejména pro lidi s postižením, kteří nemají přístup k Internetu či pro lidi, co neumí ovládat počítač. Postupně tuto skupinu osob učte s digitálními službami a ukazujte jim (v rámci obsluhy v nedigitálním kanálu) výhody digitálních služeb a snižujte jejich odpor k nim.
+
[[Motivujte k digitálním službám|Přečtěte si o motivaci občanů více]]
  
[[Motivujte k digitálním službám|Přečtěte si více o bodu č. 14]]
+
==15. Měřte úspěšnost==
  
== 15. Sbírejte provozní data ==
+
Sbírejte data o provozu a výkonosti služby. Analyzujte je a výsledky používejte k vylepšení služby během dalšího vývoje.
  
Sbírejte provozní a výkonnostní data. Analyzujte je a výsledky použijte pro vylepšení služby, změnu vlastností a funkčnosti během dalšího vývoje. Využijte centrální analytiku, pokud je k dispozici.
+
[[Sbírejte provozní data|Přečtěte si o měření úspěšnosti více]]
  
Pomocí těchto dat analyzujte také úspěšnost služby a používanost služby.
+
==16. Určete klíčové metriky==
  
[[Sbírejte provozní data|Přečtěte si více o bodu č. 15]]
+
Určete službě důležité metriky včetně manuálem definovaných a povinně stanovených 4 klíčových metrik. Pro každou metriku určete kritérium úspěchu a naplánujte, jak úspěchu dosáhnout.
  
== 16. Zvolte výkonnostní kritéria ==
+
[[Zvolte výkonnostní kritéria|Přečtěte si o klíčových metrikách více]]
  
Nadefinujte ukazatele výkonnosti a měřítka úspěchu/fungování služby, vyberte 4 klíčové ukazatele výkonu (KPI) pomocí kterých bude služba poměřována s ostatními. Povinně musíte sledovat povinné ukazatele výkonu. Vytvořte měřítko pro každou metriku a vytvořte plán, který umožní její zdokonalování.
+
==17. Zveřejněte dosažené úspěchy==
  
[[Zvolte výkonnostní kritéria|Přečtěte si více o bodu č. 16]]
+
Zveřejněte naměřená data u stanovených metrik na ?!Digitální Česko!?. Zveřejněním může kdokoliv porovnat úspěšnost jednotlivých služeb a méně úspěšné služby se mohou inspirovat u těch úspěšných.
  
== 17. Integrujte digitální a nedigitální části služby ==
+
[[Integrace digitální a nedigitální části služby|Přečtěte si o zveřejňování úspěchů více]]
  
Integrujte, pro uživatele co nejsnadněji, digitální a nedigitální části služby, pokud jsou offline kroky nezbytně nutné (z právních, technických a jiných důvodů).
+
==18. Testujte službu s ministrem==
  
Usnadněte a co nejvíce zjednodušte přechod a napojení digitální a nedigitální části.  
+
Testujte službu od začátku jejího vývoje až po její spuštění s odpovědným ministrem.    
  
[[Integrace digitální a nedigitální části služby|Přečtěte si více o bodu č. 17]]
+
[[Testování s ministrem|Přečtěte si o testování s ministrem více]]
  
== 18. Otestujte s ministrem či šéfem úřadu  ==
 
  
Každou novou nebo výrazně změněnou službu otestujte od začátku do konce přímo s odpovědným ministrem vlády či nejvyšším vedoucím úřadu. Spuštění služby je podmíněno jeho odsouhlasením.
 
  
[[Testování s ministrem|Přečtěte si více o bodu č. 18]]
+
[[Standardy digitální služby v jiných státech]]
  
  
 
<comments />
 
<comments />
 +
[[Kategorie:Standard digitální služby]]
 +
 +
__NOTOC__

Aktuální verze z 27. 9. 2022, 13:23

Standard digitální služby

Standard digitální služby je soubor 18 bodů (kritérií), které pomáhají vládě vytvářet a provozovat dobré digitální služby.

Každá veřejná služba sloužící občanům pro kontakt se státem musí Standard digitální služby splňovat. Zda tomu tak je a v jakém rozsahu, je součástí Hodnocení služby.

1. Poznejte potřeby občanů

Provedtě uživatelský výzkum, abyste poznali potřeby konkrétní skupiny občanů, která bude službu používat. Znalost potřeb vám pomůže při návrhu služby.

Přečtěte si o uživatelském výzkumu více

2. Uživatelský výzkum dělejte pravidelně

Naplánujte si čas na pravidelný uživatelský výzkum a testování použitelnosti. Průběžně tak získáte zpětnou vazbu od občanů, na základě které můžete službu zlepšovat.

Přečtěte si o pravidelném výzkumu více

3. Pracujte s víceoborovým týmem

Zaměstnávejte menší, udržitelné a víceoborové týmy, které zvládnou službu navrhovat, vyvíjet a provozovat zároveň. Součástí každého týmu je zkušený a kvalifikovaný manažer s rozhodovací pravomocí, který je za službu zodpovědný.

Přečtěte si o víceoborových týmech více

4. Používejte agilní metody

Službu vytvářejte pomocí agilních, iterativních a uživatelsky orientovaných metod stanovených v příručce. Díky těmto metodám je služba levnější a je snadnější ji měnit dle potřeb občanů.

Přečtěte si o agilních metodách více

5. Zlepšujte službu průběžně

Vytvářejte službu tak, aby šla pravidelně vylepšovat. Zajistěte si k tomu dostatečné kapacity pracovních týmů, množství zdrojů a technologickou flexibilitu.

Přečtěte si více o bodu č. 5

6. Zvolte vhodné nástroje a systémy

Zjistěte, jestli budou použity vhodné nástroje a systémy při výtváření, hostování, provozu a měření služby. Také si zjistěte, jak budou tyto nástroje opatřeny. Vyhnete se tak skrytým nákladům a zablokování dodavatelem či systémem, který by vám v budoucnu zabránil udělat potřebné změny.

Přečtěte si více o vhodných nástrojích a systémech

7. Seznamte se s bezpečností a ochranou soukromí

Zjistěte, jaké informace bude služba poskytovat nebo uchovávat. Nejdříve zvažte nutnost takového kroku a následně tomu přizpůsobte úroveň bezpečnosti, právní odpovědnosti, otázky ochrany osobních údajů a rizika související se službou (v případě potřeby konzultujte s odborníky).

Přečtěte si o bezpečnosti a ochraně soukromí více

8. Zveřejňujte zdrojový kód

Kompletně zveřejňujte nově vytvořený zdrojový kód pod příslušnými licencemi a zajistěte, aby ho bylo možné použít kýmkoliv dalším. Pokud konkrétní část kódu nelze zveřejnit, přesvědčivě vysvětlete, proč tak nelze provést.

Přečtěte si o zveřejňování zdrojového kódu více

9. Používejte sdílené služby, sdílené architektonické vzory a referenční modely, otevřené standardy a běžné platformy

Používejte zásady enterprise architektury, otevřené a rozšířené technické a technologické standardy a běžné státní platformy všude tam, kde je to možné a účelné včetně.

Přečtěte si o otevřených standardech více

10. Testujte celou službu

Testujte službu v prostředí, které je totožné s tím, kde je nebo bude spuštěna živá verze služby, včetně všech běžných prohlížečů a zařízení. Testujte s pomocí fiktivních účtů a reprezentativního vzorku občanů.

Přečtěte si o testování více

11. Připravte se na výpadek služby

Vytvořte plán pro případ, kdy bude digitální služba dočasně mimo provoz.

Přečtěte si o přípravě na výpadek více

12. Ujistěte se, že občané uspějí napoprvé

Vytvořte službu, která je jednoduchá a dostatečně intuitivní, aby občané, při jejím používaní, uspěli napoprvé.

Přečtěte si o intuitivní službě více

13. Vytvořte službu konzistentní s Digitální Česko

Vytvořte službu v souladu s uživatelskou zkušeností definovanou Designérskými standardy v rámci Digitálního Česka, včetně logiky ovládání, designových vzorů a grafiky.

Přečtěte si o uživatelské zkušenosti více

14. Motivujte všechny k používání

Motivujte občany k používání digitální služby, poskytujte zákaznickou podporu, pokud je třeba, a zvýhodněte používání služby (finančně, rychlostí, komfortem). Vytvořte plán postupného přechodu ne-digitálních služeb na digitální. Přechod musí být pro občany snadný a jednoduchý.

Přečtěte si o motivaci občanů více

15. Měřte úspěšnost

Sbírejte data o provozu a výkonosti služby. Analyzujte je a výsledky používejte k vylepšení služby během dalšího vývoje.

Přečtěte si o měření úspěšnosti více

16. Určete klíčové metriky

Určete službě důležité metriky včetně manuálem definovaných a povinně stanovených 4 klíčových metrik. Pro každou metriku určete kritérium úspěchu a naplánujte, jak úspěchu dosáhnout.

Přečtěte si o klíčových metrikách více

17. Zveřejněte dosažené úspěchy

Zveřejněte naměřená data u stanovených metrik na ?!Digitální Česko!?. Zveřejněním může kdokoliv porovnat úspěšnost jednotlivých služeb a méně úspěšné služby se mohou inspirovat u těch úspěšných.

Přečtěte si o zveřejňování úspěchů více

18. Testujte službu s ministrem

Testujte službu od začátku jejího vývoje až po její spuštění s odpovědným ministrem.   

Přečtěte si o testování s ministrem více


Standardy digitální služby v jiných státech



Add your comment
Moderní stát welcomes all comments. If you do not want to be anonymous, register or log in. It is free.