Digitální agentura ČR: Porovnání verzí

(Značka: editace z VisualEditoru)
(Značka: editace z VisualEditoru)
 
(Není zobrazeno 12 mezilehlých verzí od 3 dalších uživatelů.)
Řádek 1: Řádek 1:
== Centrální ICT autorita ==
+
==Digitální agentura ČR (DAČR)==
Centrální ICT autorita na úrovni vlády, převedení ICT kompetencí z MV, MF a MPO + nové silné pravomoce koordinace, podpory a kontroly ICT všech resortů. Zachování RVIS a jeho pracovních skupin jako řídícího orgánu s účastí všech resortů.
+
Digitální agentura ČR  vytváří standardy, definuje sdílené služby, vytváří koncepce a vynucuje jejích dodržování. Všechny resorty můžou nakupovat od státních podniků. [[DAČR, Centralizovaná vize, distribuovaná realizace|Role DAČR je v digitální transformaci zásadní]].
  
=== Kompetence a agendy Centrální ICT autority ===
+
Kompetence DAČR jsou v současnosti rozděleny mězi několik odborů MV ČR a různé organizační složky státu. Většinově spadají pod působnost MV ČR.
{| class="wikitable"
 
|'''Kompetence'''
 
  
'''Centrální ICT autority'''
+
==Kompetence a agendy DAČR==
|'''Přínosy centralizace'''
 
|'''Předpoklady a úkoly'''
 
|-
 
|'''Řízení ICT státu'''
 
|Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů
 
|Zřízení organizace a udělení pravomocí ke koordinaci a úkolování resortů
 
  
Převod kompetencí MV v oblastech řízení ICT státu – RVIS
+
===Řízení ICT státu===
 +
Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.
  
Strategie ICT státu a koordinace strategií ICT resortů
+
Tuto roli sdílí OHA MV a RVIS.
  
Legislativní úpravy v oblasti řízení ICT státu
+
===Co je potřeba udělat===
|-
 
|'''Enterprise architektura státu'''
 
|Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů
 
  
Více malých zakázek pro více dodavatelů, jednodušší soutěžení
+
*Zřízení organizace a udělení pravomocí ke koordinaci a úkolování resortů
|Převod kompetencí MV v oblastech architektury – OHA
+
*Strategie ICT státu a koordinace strategií ICT resortů
 +
*Legislativní úpravy v oblasti řízení ICT státu
  
Standardy aplikační architektury – centrální ICT služby, sdílené ICT služby, mikroslužby/API
+
===Enterprise architektura státu===
 +
Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.
  
Otevřená data a API státu, zapojení odborné veřejnosti
+
Tuto roli částečně pokrývá OHA MV, ve věci širší standardizace je aktuálně pokryta RVIS, ale měla by přejít na MV ČR.
|-
 
|'''Digitalizace veřejných agend'''
 
|eGovernment služby pro občany,
 
  
efektivita veřejné správy
+
====Co je potřeba udělat====
|Akční plán pro jednotlivé resorty, zpřístupnění agend formou API
 
  
Vlastní rozpočet na budování veřejných rozhraní v Portálu veřejné správy a CzechPoint
+
*Standardy aplikační architektury – centrální ICT služby, sdílené ICT služby, mikroslužby/API
|-
+
*Otevřená data a API státu, zapojení odborné veřejnosti
|'''Centrální ICT služby státu'''
+
*Více malých zakázek pro více dodavatelů, jednodušší soutěžení
|Koordinovaný rozvoj centrálních ICT služeb pro podporu digitalizace
 
|Převzetí kompetencí MV – základní registry, datové schránky, CzechPoint, eIDAS, Portál veřejné správy …
 
|-
 
|'''Sdílené ICT služby'''
 
|Standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů
 
|Řízení eGovernment cloudu (komerční i státní část eGC)
 
  
Postupné převzetí řízení a konvergence státních ICT podniků – rozdělení kompetencí, jednotné řízení,
+
===Konzultační činnost===
 +
Aktivní konzultační a školící činnost pro resorty a OSS v rámci zavádění Standardu digitální služby, tvorby projektových teamů, komunikace s zadavately, přípravnou VŘ.
  
In-house výjimka na nákup služeb státních ICT podniků pro všechny resorty (úkol pro MMR)
+
Tuto roli má do budoucna mít OHA MV.
  
Služby poskytování odborných rolí a systémové integrace
+
====Co je potřeba udělat====
  
Nastavení vztahu s komerčními poskytovately, soulad s EU legislativou
+
*Vytvoření [[Pravidla správné technologické praxe|Best practices]] za pomoci zkušeností z resortů, OSS a soukromé sféry
|-
+
*Vytvoření dostatečné personální kapacity
|'''Elektronické komunikace'''
+
*Vybudování (i neformálních) digitálních rad na resortech a OSS
 +
*Akcelerovat výměnu zkušeností napříč resorty a organizacemi. Online i osobními setkáními.
 +
*Novelizace zákona o státní službě
  
'''a mobilní operátoři'''
+
===Digitalizace veřejných agend===
|Vyšší dostupnost a nižší cena komunikačních služeb pro občany
+
eGovernment služby pro občany, efektivita veřejné správy
|Převod kompetencí MV – KIVS
 
  
Převzetí kompetencí MPO – digitální vysílání, elektronické komunikace
+
====Co je potřeba udělat====
  
Virtuální operátor státu
+
*V souladu s principem '''Centralizace vize, decentralizace realizace''' je tento úkol na jednotlivých úřadech odpovědných za každou agendu.
|-
 
|'''Centrální nákupy ICT techniky a služeb'''
 
|Standardizace, urychlení nákupů, efektivita, optimalizace nákladů
 
|Převod kompetencí MV – centrální nákup ICT[[Applewebdata://178465AC-A976-4A70-A0B2-588019120166# msocom 1|[MB1]]]
 
|}
 
  
=== Kompetence a agendy Centrální ICT autority ===
+
===Centrální ICT služby státu===
 +
Koordinovaný rozvoj centrálních ICT služeb pro podporu digitalizace. Tuto kompetenci sdílí odbor eGovermentu MV ČR, Správa základních registrů, Česká pošta a další organizační složky.
 +
 
 +
''TODO: Nutno doplnit a podrobně rozdělit/''
 +
 
 +
====Sdílené ICT služby====
 +
Standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů
 +
 
 +
====Co je potřeba udělat====
 +
 
 +
*Řízení eGovernment cloudu (komerční i státní část eGC)
 +
*Postupné převzetí řízení a konvergence státních ICT podniků – rozdělení kompetencí, jednotné řízení, …
 +
*In-house výjimka na nákup služeb státních ICT podniků pro všechny resorty (úkol pro MMR)
 +
*Služby poskytování odborných rolí a systémové integrace
 +
*Nastavení vztahu s komerčními poskytovately, soulad s EU legislativou
 +
*Novelizace zákona o VZ
 +
 
 +
===Centrální nákupy ICT techniky a služeb===
 +
Standardizace, urychlení nákupů, efektivita, optimalizace nákladů
 +
 
 +
==Kompetence a agendy Centrální ICT autority==
 
Všechny body, které jsou zmiňované v tabulce vedou k dodávce služeb pro občany, k vyšší transparentnosti, efektivitě, úsporám a pořádku v kompetencích.
 
Všechny body, které jsou zmiňované v tabulce vedou k dodávce služeb pro občany, k vyšší transparentnosti, efektivitě, úsporám a pořádku v kompetencích.
  
 
'''VŠECHNY PROJEKTY MUSÍ MÍT BUSINESS CASE A JASNÝ PŘÍNOS PRO OBČANA'''
 
'''VŠECHNY PROJEKTY MUSÍ MÍT BUSINESS CASE A JASNÝ PŘÍNOS PRO OBČANA'''
  
=== Cíle ===
+
===Cíle===
 +
 
 +
*Zrychlení rozvoje digitalizace veřejných služeb a eGovernmentu. Důraz na principy „digital by default“, občan zákazníkem a na jednotné UX. Cílem jsou jednoduché digitální služby státu pro občany a podnikatele.
 +
*Efektivní kontrola nad rozvojem komunikačních sítí a mobilními operátory - vyšší dostupnost a nižší cena komunikačních služeb.
 +
*Optimalizace provozu ICT státu využitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.
 +
*Standardizace architektury ICT státu, využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na dodavatelích, jednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití.
 +
*Centrální koordinace disponibilních zdrojů veřejné správy (znalostních, personálních, časových, technologických a finančních) plánovaných a vynakládaných na rozvoj ICT služeb veřejné správy jednotlivými orgány veřejné moci ze "svých" rozpočtů za účelem efektivní realizace programu Digitální Česko  
  
* Zrychlení rozvoje digitalizace veřejných služeb a eGovernmentu. Důraz na principy „digital by default“, občan zákazníkem a na jednotné UX. Cílem jsou jednoduché digitální služby státu pro občany a podnikatele.
+
===Důvody===
* Efektivní kontrola nad rozvojem komunikačních sítí a mobilními operátory - vyšší dostupnost a nižší cena komunikačních služeb.
 
* Optimalizace provozu ICT státu využitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.
 
* Standardizace architektury ICT státu, využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na dodavatelích, jednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití.  
 
  
=== Důvody ===
+
*Vyhodnocování projektů ICT služeb veřejné správy ne dle reálných efektů (přínosů / úspor), ale mnohem častěji dle materiálních indikátorů, tj. dle: počtu nakoupených technologií (serverů, licencí, ..).
 +
*Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT jednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup digitalizace veřejných služeb.
 +
*Neexistující centralizovaná prioritizace změnových / rozvojových aktivit jako důsledek neznalosti či neakceptace nadřazení dílčích cílů programu Digitální Česko nad své zájmy jednotlivými orgány veřejné správy.
 +
*Absence závazné hierarchie schvalování projektů rozvoje ICT služeb veřejné správy dle jasně definovaných kritérií.
 +
*Silná závislost ICT resortů na velkých dodavatelích, vendor lock, velmi vysoké náklady na nákup a provoz.
 +
*Pomalé tempo rozvoje eGovernmentu, zaměřeného primárně na centrální služby v pozadí, tj. předpoklady digitalizace veřejných služeb.
 +
*Slabé pravomoci řízení ICT státu na úrovni náměstka MV, není prioritou na úrovni ministra.
  
* Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT jednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup digitalizace veřejných služeb.
+
__NOTOC__
* Silná závislost ICT resortů na velkých dodavatelích, vendor lock, velmi vysoké náklady na nákup a provoz.
 
* Pomalé tempo rozvoje eGovernmentu, zaměřeného primárně na centrální služby v pozadí, tj. předpoklady digitalizace veřejných služeb.
 
* Slabé pravomoci řízení ICT státu na úrovni náměstka MV, není prioritou na úrovni ministra.
 

Aktuální verze z 18. 7. 2021, 09:49

Digitální agentura ČR (DAČR)

Digitální agentura ČR vytváří standardy, definuje sdílené služby, vytváří koncepce a vynucuje jejích dodržování. Všechny resorty můžou nakupovat od státních podniků. Role DAČR je v digitální transformaci zásadní.

Kompetence DAČR jsou v současnosti rozděleny mězi několik odborů MV ČR a různé organizační složky státu. Většinově spadají pod působnost MV ČR.

Kompetence a agendy DAČR

Řízení ICT státu

Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.

Tuto roli sdílí OHA MV a RVIS.

Co je potřeba udělat

  • Zřízení organizace a udělení pravomocí ke koordinaci a úkolování resortů
  • Strategie ICT státu a koordinace strategií ICT resortů
  • Legislativní úpravy v oblasti řízení ICT státu

Enterprise architektura státu

Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.

Tuto roli částečně pokrývá OHA MV, ve věci širší standardizace je aktuálně pokryta RVIS, ale měla by přejít na MV ČR.

Co je potřeba udělat

  • Standardy aplikační architektury – centrální ICT služby, sdílené ICT služby, mikroslužby/API
  • Otevřená data a API státu, zapojení odborné veřejnosti
  • Více malých zakázek pro více dodavatelů, jednodušší soutěžení

Konzultační činnost

Aktivní konzultační a školící činnost pro resorty a OSS v rámci zavádění Standardu digitální služby, tvorby projektových teamů, komunikace s zadavately, přípravnou VŘ.

Tuto roli má do budoucna mít OHA MV.

Co je potřeba udělat

  • Vytvoření Best practices za pomoci zkušeností z resortů, OSS a soukromé sféry
  • Vytvoření dostatečné personální kapacity
  • Vybudování (i neformálních) digitálních rad na resortech a OSS
  • Akcelerovat výměnu zkušeností napříč resorty a organizacemi. Online i osobními setkáními.
  • Novelizace zákona o státní službě

Digitalizace veřejných agend

eGovernment služby pro občany, efektivita veřejné správy

Co je potřeba udělat

  • V souladu s principem Centralizace vize, decentralizace realizace je tento úkol na jednotlivých úřadech odpovědných za každou agendu.

Centrální ICT služby státu

Koordinovaný rozvoj centrálních ICT služeb pro podporu digitalizace. Tuto kompetenci sdílí odbor eGovermentu MV ČR, Správa základních registrů, Česká pošta a další organizační složky.

TODO: Nutno doplnit a podrobně rozdělit/

Sdílené ICT služby

Standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů

Co je potřeba udělat

  • Řízení eGovernment cloudu (komerční i státní část eGC)
  • Postupné převzetí řízení a konvergence státních ICT podniků – rozdělení kompetencí, jednotné řízení, …
  • In-house výjimka na nákup služeb státních ICT podniků pro všechny resorty (úkol pro MMR)
  • Služby poskytování odborných rolí a systémové integrace
  • Nastavení vztahu s komerčními poskytovately, soulad s EU legislativou
  • Novelizace zákona o VZ

Centrální nákupy ICT techniky a služeb

Standardizace, urychlení nákupů, efektivita, optimalizace nákladů

Kompetence a agendy Centrální ICT autority

Všechny body, které jsou zmiňované v tabulce vedou k dodávce služeb pro občany, k vyšší transparentnosti, efektivitě, úsporám a pořádku v kompetencích.

VŠECHNY PROJEKTY MUSÍ MÍT BUSINESS CASE A JASNÝ PŘÍNOS PRO OBČANA

Cíle

  • Zrychlení rozvoje digitalizace veřejných služeb a eGovernmentu. Důraz na principy „digital by default“, občan zákazníkem a na jednotné UX. Cílem jsou jednoduché digitální služby státu pro občany a podnikatele.
  • Efektivní kontrola nad rozvojem komunikačních sítí a mobilními operátory - vyšší dostupnost a nižší cena komunikačních služeb.
  • Optimalizace provozu ICT státu využitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.
  • Standardizace architektury ICT státu, využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na dodavatelích, jednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití.
  • Centrální koordinace disponibilních zdrojů veřejné správy (znalostních, personálních, časových, technologických a finančních) plánovaných a vynakládaných na rozvoj ICT služeb veřejné správy jednotlivými orgány veřejné moci ze "svých" rozpočtů za účelem efektivní realizace programu Digitální Česko  

Důvody

  • Vyhodnocování projektů ICT služeb veřejné správy ne dle reálných efektů (přínosů / úspor), ale mnohem častěji dle materiálních indikátorů, tj. dle: počtu nakoupených technologií (serverů, licencí, ..).
  • Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT jednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup digitalizace veřejných služeb.
  • Neexistující centralizovaná prioritizace změnových / rozvojových aktivit jako důsledek neznalosti či neakceptace nadřazení dílčích cílů programu Digitální Česko nad své zájmy jednotlivými orgány veřejné správy.
  • Absence závazné hierarchie schvalování projektů rozvoje ICT služeb veřejné správy dle jasně definovaných kritérií.
  • Silná závislost ICT resortů na velkých dodavatelích, vendor lock, velmi vysoké náklady na nákup a provoz.
  • Pomalé tempo rozvoje eGovernmentu, zaměřeného primárně na centrální služby v pozadí, tj. předpoklady digitalizace veřejných služeb.
  • Slabé pravomoci řízení ICT státu na úrovni náměstka MV, není prioritou na úrovni ministra.