Standard digitální služby: Porovnání verzí
(→Standard digitální služby: Aktualizace překladu do jazyka bližšího občanům. Tom Kubina) (Značka: editace z VisualEditoru) |
m (→Standard digitální služby: uživatelské testování > testování použitelnosti) (Značka: editace z VisualEditoru) |
||
Řádek 13: | Řádek 13: | ||
==2. Uživatelský výzkum dělejte pravidelně== | ==2. Uživatelský výzkum dělejte pravidelně== | ||
− | Naplánujte si čas na pravidelný uživatelský výzkum a | + | Naplánujte si čas na pravidelný uživatelský výzkum a testování použitelnosti. Průběžně tak získáte zpětnou vazbu od občanů, na základě které můžete službu zlepšovat. |
[[Provádějte průběžný uživatelský průzkum|Přečtěte si o pravidelném výzkumu více]] | [[Provádějte průběžný uživatelský průzkum|Přečtěte si o pravidelném výzkumu více]] |
Verze z 5. 8. 2018, 16:19
Obsah
- 1 Standard digitální služby
- 1.1 1. Poznejte potřeby občanů
- 1.2 2. Uživatelský výzkum dělejte pravidelně
- 1.3 3. Pracujte s víceoborovým týmem
- 1.4 4. Používejte agilní metody
- 1.5 5. Zlepšujte službu průběžně
- 1.6 6. Kontrolujte nástroje a systémy
- 1.7 7. Seznamte se s bezpečností a ochranou soukromí
- 1.8 8. Zveřejňujte zdrojový kód
- 1.9 9. Používejte otevřené standardy a běžné platformy
- 1.10 10. Testujte celou službu
- 1.11 11. Připravte se na výpadek služby
- 1.12 12. Ujistěte se, že občané uspějí napoprvé
- 1.13 13. Vytvořte službu konzistentní s Digitální Česko
- 1.14 14. Motivujte všechny k používání
- 1.15 15. Měřte úspěšnost
- 1.16 16. Určete klíčové metriky
- 1.17 17. Zveřejněte dosažené úspěchy
- 1.18 18. Testujte službu s ministrem
Standard digitální služby
Standard digitální služby je soubor 18 kritérií, které pomáhají vládě vytvářet a provozovat dobré digitální služby.
Každá veřejná služba sloužící občanům pro kontakt se státem musí Standard digitální služby splňovat. Kontrolu, zda je služba dostatečně dobrá k veřejnému použití, provádí !?oddělení?! a ?oddělení?! a …
1. Poznejte potřeby občanů
Provedtě uživatelský výzkum, abyste poznali potřeby konkrétní skupiny občanů, která bude službu používat. Znalost potřeb vám pomůže při návrhu služby.
Přečtěte si o uživatelském výzkumu více
2. Uživatelský výzkum dělejte pravidelně
Naplánujte si čas na pravidelný uživatelský výzkum a testování použitelnosti. Průběžně tak získáte zpětnou vazbu od občanů, na základě které můžete službu zlepšovat.
Přečtěte si o pravidelném výzkumu více
3. Pracujte s víceoborovým týmem
Zaměstnávejte menší, udržitelné a víceoborové týmy, které zvládnou službu navrhovat, vyvíjet a provozovat zároveň. Součástí každého týmu je zkušený a kvalifikovaný manažer s rozhodovací pravomocí, který je za službu zodpovědný.
Přečtěte si o víceoborových týmech více
4. Používejte agilní metody
Službu vytvářejte pomocí agilních, iterativních a uživatelsky orientovaných metod stanovených v příručce. Díky těmto metodám je služba levnější a je snadnější ji měnit dle potřeb občanů.
Přečtěte si o agilních metodách více
5. Zlepšujte službu průběžně
Vytvářejte službu tak, aby šla pravidelně vylepšovat. Zajistěte si k tomu dostatečné kapacity pracovních týmů, množství zdrojů a technologickou flexibilitu.
6. Kontrolujte nástroje a systémy
Zjistěte, jestli budou použity vhodné nástroje a systémy při výtváření, hostování, provozu a měření služby. Také si zjistěte, jak budou tyto nástroje opatřeny. Vyhnete se tak skrytým nákladům a zablokování dodavatelem či systémem, který by vám v budoucnu zabránil udělat potřebné změny.
Přečtěte si o kontrole systémů více
7. Seznamte se s bezpečností a ochranou soukromí
Zjistěte, jaké informace bude služba poskytovat nebo uchovávat. Nejdříve zvažte nutnost takového kroku a následně tomu přizpůsobte úroveň bezpečnosti, právní odpovědnosti, otázky ochrany osobních údajů a rizika související se službou (v případě potřeby konzultujte s odborníky).
Přečtěte si o bezpečnosti a ochraně soukromí více
8. Zveřejňujte zdrojový kód
Kompletně zveřejňujte nově vytvořený zdrojový kód pod příslušnými licencemi a zajistěte, aby ho bylo možné použít kýmkoliv dalším. Pokud konkrétní část kódu nelze zveřejnit, přesvědčivě vysvětlete, proč tak nelze provést.
Přečtěte si o zveřejňování zdrojového kódu více
9. Používejte otevřené standardy a běžné platformy
Používejte otevřené standardy a běžné státní platformy všude tam, kde je to možné a účelné včetně Odboru Hlavního Architekta na MV ČR.
Přečtěte si o otevřených standardech více
10. Testujte celou službu
Testujte službu v prostředí, které je totožné s tím, kde je nebo bude spuštěna živá verze služby, včetně všech běžných prohlížečů a zařízení. Testujte s pomocí fiktivních účtů a reprezentativního vzorku občanů.
11. Připravte se na výpadek služby
Vytvořte plán pro případ, kdy bude digitální služba dočasně mimo provoz.
Přečtěte si o přípravě na výpadek více
12. Ujistěte se, že občané uspějí napoprvé
Vytvořte službu, která je jednoduchá a dostatečně intuitivní, aby občané, při jejím používaní, uspěli napoprvé.
Přečtěte si o intuitivní službě více
13. Vytvořte službu konzistentní s Digitální Česko
Vytvořte službu v souladu s uživatelskou zkušeností definovanou Designérskými standardy v rámci Digitálního Česka, včetně logiky ovládání, designových vzorů a grafiky.
Přečtěte si o uživatelské zkušenosti více
14. Motivujte všechny k používání
Motivujte občany k používání digitální služby, poskytujte zákaznickou podporu, pokud je třeba, a zvýhodněte používání služby (finančně, rychlostí, komfortem). Vytvořte plán postupného přechodu ne-digitálních služeb na digitální. Přechod musí být pro občany snadný a jednoduchý.
Přečtěte si o motivaci občanů více
15. Měřte úspěšnost
Sbírejte data o provozu a výkonosti služby. Analyzujte je a výsledky používejte k vylepšení služby během dalšího vývoje.
Přečtěte si o měření úspěšnosti více
16. Určete klíčové metriky
Určete službě důležité metriky včetně manuálem definovaných a povinně stanovených 4 klíčových metrik. Pro každou metriku určete kritérium úspěchu a naplánujte, jak úspěchu dosáhnout.
Přečtěte si o klíčových metrikách více
17. Zveřejněte dosažené úspěchy
Zveřejněte naměřená data u stanovených metrik na ?!Digitální Česko!?. Zveřejněním může kdokoliv porovnat úspěšnost jednotlivých služeb a méně úspěšné služby se mohou inspirovat u těch úspěšných.
Přečtěte si o zveřejňování úspěchů více
18. Testujte službu s ministrem
Testujte službu od začátku jejího vývoje až po její spuštění s odpovědným ministrem.
Enable comment auto-refresher