Standard digitální služby: Porovnání verzí
(Založena nová stránka s textem „= Standard digitální služby = Standard digitální služby je soubor 18 kritérií, které pomáhají vládě vytvářet a provozovat dobré digitáln…“) |
m |
||
Řádek 122: | Řádek 122: | ||
[[Testování s ministrem|Přečtěte si více o bodu č. 18]] | [[Testování s ministrem|Přečtěte si více o bodu č. 18]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <comments /> |
Verze z 11. 7. 2018, 13:37
Obsah
- 1 Standard digitální služby
- 1.1 1. Pochopte potřeby občanů
- 1.2 2. Provádějte průběžný uživatelský průzkum
- 1.3 3. Vytvořte multidisciplinární tým
- 1.4 4. Použijte agilní metody
- 1.5 5. Rozvíjejte a vylepšujte službu průběžně
- 1.6 6. Zvolte vhodné nástroje a systémy
- 1.7 7. Analyzujte bezpečnost a ochranu dat
- 1.8 8. Nechte celý nový zdrojový kód otevřený
- 1.9 9. Používejte otevřené standardy a společné platformy
- 1.10 10. Testujte celou službu
- 1.11 11. Vypracujte offline plán
- 1.12 12. Ujistěte se, že je služba srozumitelná i pro začátečníky
- 1.13 13. Konzistentní uživatelské rozhraní
- 1.14 14. Motivujte k používání digitálních služeb
- 1.15 15. Sbírejte provozní data
- 1.16 16. Zvolte výkonnostní kritéria
- 1.17 17. Integrujte digitální a nedigitální části služby
- 1.18 18. Otestujte s ministrem či šéfem úřadu
Standard digitální služby
Standard digitální služby je soubor 18 kritérií, které pomáhají vládě vytvářet a provozovat dobré digitální služby.
Veškeré transakční služby orientované na veřejnost musí splňovat standardy. Jsou používány odděleními a vládní digitální službou, aby kontrolovaly, zda je služba dostatečně dobrá pro veřejné užití.
1. Pochopte potřeby občanů
Provedtě hloubkový výzkum uživatelů (=občanů) vaší služby, kdo jsou, jejich potřeb a co z toho vyplývá pro design digitální služby a assistovaného ovládání služby. Výzkum potřeb je nutné provádět opakovaně a pravidělně.
2. Provádějte průběžný uživatelský průzkum
Vytvořte si plán pro průběžné testování uživatelů a testování použitelnosti, abyste neustále dostávali zpětnou vazbu od uživatelů. Výsledky použijte k zlepšení služby.
3. Vytvořte multidisciplinární tým
Vytvořte udržitelného multidisciplinárního týmu, který je schopen nadesignovat, vytvořit a provozovat tuto službu. Musí být vedený kvalifikovaným, vyškoleným a zkušeným projekt managerem s rozhodovací pravomocí.
4. Použijte agilní metody
Vybudujte svou službu pomocí agilních, iteračních a uživatelsky orientovaných metod stanovených v příručce. Agilní metody pomáhájí snadnému zajištění uživ.potřeb, vytvořit jednoduchou a snadno použitelnou službu.
Díky agilní práci na službě je snadné ji měnit dle potřeb, snadné ji průběžné rozvíjet, stojí méně, snižuje nebezpečí vendor-lock a dává jasná zodpovědnost jednotlivých členů teamů.
5. Rozvíjejte a vylepšujte službu průběžně
Vybudujte službu, kterou lze častěji opakovat a vylepšovat, ujistěte se, že máte k dispozici dostatečnou kapacitu, zdroje a technickou flexibilitu.
6. Zvolte vhodné nástroje a systémy
Vyhodnoťte, jaké nástroje a systémy budou použity při vytváření, hostování, provozu a měření služeb a jak je obstarat. Využijte maximum sdílených zdrojů, vyvarujte se smluv, které vás zablokují a omezí možnosti průběžného vylepšování služby.
7. Analyzujte bezpečnost a ochranu dat
Vyhodnoťte, jaké uživatelské údaje a informace digitální služba bude poskytovat nebo uchovávat a přizpůsobte tomu úroveň bezpečnosti, právní odpovědnosti, otázky ochrany osobních údajů a rizika související se službou (v případě potřeby konzultujte s odborníky).
Tento bod nezdůražňuje pouze nutnost ochránit citlivá data, ale také dává ke zvážení, zda všechna citlivá data opravdu potřebujete uchovávat, či dokonce s nimi pracovat. Velmi často stačí odkaz do služby spravující citlivá data a osobní údaje namísto uchovávání a ochraňování jejich kopie.
8. Nechte celý nový zdrojový kód otevřený
Nechte celý nový zdrojový kód otevřený a znovu využitelný, publikujte ho pod příslušnými licencemi anebo pro konkrétní část kódu poskytněte přesvědčivé vysvětlení, pro to nelze provést.
9. Používejte otevřené standardy a společné platformy
Používejte otevřené standardy, sdílené státní služby a společnou vládní platformu všude tak, kde je to možné a účelné. Pomůže vám v tom mimojiné Odbor Hlavního Architekta na MV ČR.
10. Testujte celou službu
Buďte schopni testovat službu typu od začátku procesu do konce. Testujte v prostředí, které je totožné se spuštěnou verzí služby, včetně všech běžných prohlížečů, tabletů a mobilních zařízení, pomocí fiktivních účtů a reprezentativního vzorku uživatelů.
11. Vypracujte offline plán
Vytvořte plán pro případ, kdy bude digitální služba dočasně mimo provoz.
12. Ujistěte se, že je služba srozumitelná i pro začátečníky
Vytvořte službu, která je jednoduchá a dostatečně intuitivní, aby uživatelé (=občané) byly schopni službu používat už napoprvé.
13. Konzistentní uživatelské rozhraní
Vybudujte službu, která má stejné UX jako ostatní státní služby. Aplikace musí být v souladu s uživatelskou zkušeností definovanou Design Standardy, včetně logiky ovládání, designových vzorů a grafiky.
14. Motivujte k používání digitálních služeb
Motivujte uživatele k používání digitálních služeb, zvýhodněte jejich používání (finančně, rychlostí, komfortem).
Ponechte ne-digitální kanály tam kde je to potřeba, zejména pro lidi s postižením, kteří nemají přístup k Internetu či pro lidi, co neumí ovládat počítač. Postupně tuto skupinu osob učte s digitálními službami a ukazujte jim (v rámci obsluhy v nedigitálním kanálu) výhody digitálních služeb a snižujte jejich odpor k nim.
15. Sbírejte provozní data
Sbírejte provozní a výkonnostní data. Analyzujte je a výsledky použijte pro vylepšení služby, změnu vlastností a funkčnosti během dalšího vývoje. Využijte centrální analytiku, pokud je k dispozici.
Pomocí těchto dat analyzujte také úspěšnost služby a používanost služby.
16. Zvolte výkonnostní kritéria
Nadefinujte ukazatele výkonnosti a měřítka úspěchu/fungování služby, vyberte 4 klíčové ukazatele výkonu (KPI) pomocí kterých bude služba poměřována s ostatními. Povinně musíte sledovat povinné ukazatele výkonu. Vytvořte měřítko pro každou metriku a vytvořte plán, který umožní její zdokonalování.
17. Integrujte digitální a nedigitální části služby
Integrujte, pro uživatele co nejsnadněji, digitální a nedigitální části služby, pokud jsou offline kroky nezbytně nutné (z právních, technických a jiných důvodů).
Usnadněte a co nejvíce zjednodušte přechod a napojení digitální a nedigitální části.
18. Otestujte s ministrem či šéfem úřadu
Každou novou nebo výrazně změněnou službu otestujte od začátku do konce přímo s odpovědným ministrem vlády či nejvyšším vedoucím úřadu. Spuštění služby je podmíněno jeho odsouhlasením.
Enable comment auto-refresher