Standard digitální služby: Porovnání verzí

m
m
(Značka: editace z VisualEditoru)
Řádek 1: Řádek 1:
= Standard digitální služby =
+
=Standard digitální služby=
  
Standard digitální služby je soubor 18 kritérií, které pomáhají vládě vytvářet a provozovat dobré digitální služby.
+
Standard digitální služby je soubor 18 kritérií, které pomáhají vládě vytvářet a provozovat dobré digitální služby.  
  
 
Veškeré transakční služby orientované na veřejnost musí splňovat standardy. Jsou používány odděleními a vládní digitální službou, aby kontrolovaly, zda je služba dostatečně dobrá pro veřejné užití.
 
Veškeré transakční služby orientované na veřejnost musí splňovat standardy. Jsou používány odděleními a vládní digitální službou, aby kontrolovaly, zda je služba dostatečně dobrá pro veřejné užití.
  
== 1. Pochopte potřeby občanů ==
+
==1. Pochopte potřeby občanů==
  
 
Provedtě hloubkový výzkum uživatelů (=občanů) vaší služby, kdo jsou, jejich potřeb a co z toho vyplývá pro design digitální služby a assistovaného ovládání služby. Výzkum potřeb je nutné provádět opakovaně a pravidělně.
 
Provedtě hloubkový výzkum uživatelů (=občanů) vaší služby, kdo jsou, jejich potřeb a co z toho vyplývá pro design digitální služby a assistovaného ovládání služby. Výzkum potřeb je nutné provádět opakovaně a pravidělně.
Řádek 11: Řádek 11:
 
[[Pochopte potřeby občanů|Přečtěte si více o bodu č. 1]]
 
[[Pochopte potřeby občanů|Přečtěte si více o bodu č. 1]]
  
== 2. Provádějte průběžný uživatelský průzkum ==
+
==2. Provádějte průběžný uživatelský průzkum==
  
 
Vytvořte si plán pro průběžné testování uživatelů a testování použitelnosti, abyste neustále dostávali zpětnou vazbu od uživatelů. Výsledky použijte k zlepšení služby.
 
Vytvořte si plán pro průběžné testování uživatelů a testování použitelnosti, abyste neustále dostávali zpětnou vazbu od uživatelů. Výsledky použijte k zlepšení služby.
Řádek 17: Řádek 17:
 
[[Provádějte průběžný uživatelský průzkum|Přečtěte si více o bodu č. 2]]
 
[[Provádějte průběžný uživatelský průzkum|Přečtěte si více o bodu č. 2]]
  
== 3. Vytvořte multidisciplinární tým ==
+
==3. Vytvořte multidisciplinární tým==
  
 
Vytvořte udržitelného multidisciplinárního týmu,  který je schopen nadesignovat, vytvořit a provozovat tuto službu. Musí být vedený kvalifikovaným, vyškoleným a zkušeným projekt managerem s rozhodovací pravomocí.
 
Vytvořte udržitelného multidisciplinárního týmu,  který je schopen nadesignovat, vytvořit a provozovat tuto službu. Musí být vedený kvalifikovaným, vyškoleným a zkušeným projekt managerem s rozhodovací pravomocí.
Řádek 23: Řádek 23:
 
[[Vytvořte multidisciplinární tým|Přečtěte si více o bodu č. 3]]
 
[[Vytvořte multidisciplinární tým|Přečtěte si více o bodu č. 3]]
  
== 4. Použijte agilní metody ==
+
==4. Použijte agilní metody==
  
 
Vybudujte svou službu pomocí agilních, iteračních a uživatelsky orientovaných metod stanovených v příručce. Agilní metody pomáhájí snadnému zajištění uživ.potřeb, vytvořit jednoduchou a snadno použitelnou službu.
 
Vybudujte svou službu pomocí agilních, iteračních a uživatelsky orientovaných metod stanovených v příručce. Agilní metody pomáhájí snadnému zajištění uživ.potřeb, vytvořit jednoduchou a snadno použitelnou službu.
Řádek 31: Řádek 31:
 
[[Použijte agilní metody|Přečtěte si více o bodu č. 4]]
 
[[Použijte agilní metody|Přečtěte si více o bodu č. 4]]
  
== 5. Rozvíjejte a vylepšujte službu průběžně ==
+
==5. Rozvíjejte a vylepšujte službu průběžně==
  
 
Vybudujte službu, kterou lze častěji opakovat a vylepšovat, ujistěte se, že máte k dispozici dostatečnou kapacitu, zdroje a technickou flexibilitu.
 
Vybudujte službu, kterou lze častěji opakovat a vylepšovat, ujistěte se, že máte k dispozici dostatečnou kapacitu, zdroje a technickou flexibilitu.
Řádek 37: Řádek 37:
 
[[Rozvíjejte a vylepšujte službu průběžně|Přečtěte si více o bodu č. 5]]
 
[[Rozvíjejte a vylepšujte službu průběžně|Přečtěte si více o bodu č. 5]]
  
== 6. Zvolte vhodné nástroje a systémy ==
+
==6. Zvolte vhodné nástroje a systémy==
  
 
Vyhodnoťte, jaké nástroje a systémy budou použity při vytváření, hostování, provozu a měření služeb a jak je obstarat. Využijte maximum sdílených zdrojů, vyvarujte se smluv, které vás zablokují a omezí možnosti průběžného vylepšování služby.
 
Vyhodnoťte, jaké nástroje a systémy budou použity při vytváření, hostování, provozu a měření služeb a jak je obstarat. Využijte maximum sdílených zdrojů, vyvarujte se smluv, které vás zablokují a omezí možnosti průběžného vylepšování služby.
Řádek 43: Řádek 43:
 
[[Zvolte vhodné nástroje a systémy|Přečtěte si více o bodu č. 6]]
 
[[Zvolte vhodné nástroje a systémy|Přečtěte si více o bodu č. 6]]
  
== 7. Analyzujte bezpečnost a ochranu dat ==
+
==7. Analyzujte bezpečnost a ochranu dat==
  
 
Vyhodnoťte, jaké uživatelské údaje a informace digitální služba bude poskytovat nebo uchovávat a přizpůsobte tomu úroveň bezpečnosti, právní odpovědnosti, otázky ochrany osobních údajů a rizika související se službou (v případě potřeby konzultujte s odborníky).
 
Vyhodnoťte, jaké uživatelské údaje a informace digitální služba bude poskytovat nebo uchovávat a přizpůsobte tomu úroveň bezpečnosti, právní odpovědnosti, otázky ochrany osobních údajů a rizika související se službou (v případě potřeby konzultujte s odborníky).
Řádek 51: Řádek 51:
 
[[Analyzujte bezpečnost a ochranu dat|Přečtěte si více o bodu č. 7]]
 
[[Analyzujte bezpečnost a ochranu dat|Přečtěte si více o bodu č. 7]]
  
== 8. Nechte celý nový zdrojový kód otevřený ==
+
==8. Nechte celý nový zdrojový kód otevřený==
  
 
Nechte celý nový zdrojový kód otevřený a znovu využitelný, publikujte ho pod příslušnými licencemi anebo pro konkrétní část kódu poskytněte přesvědčivé vysvětlení, pro to nelze provést.
 
Nechte celý nový zdrojový kód otevřený a znovu využitelný, publikujte ho pod příslušnými licencemi anebo pro konkrétní část kódu poskytněte přesvědčivé vysvětlení, pro to nelze provést.
Řádek 57: Řádek 57:
 
[[Otevřený zdrojový kód|Přečtěte si více o bodu č. 8]]
 
[[Otevřený zdrojový kód|Přečtěte si více o bodu č. 8]]
  
== 9. Používejte otevřené standardy a společné platformy ==
+
==9. Používejte otevřené standardy a společné platformy==
  
 
Používejte otevřené standardy, sdílené státní služby a společnou vládní platformu všude tak, kde je to možné a účelné. Pomůže vám v tom mimojiné [http://www.mvcr.cz/clanek/agenda-odboru-hlavniho-architekta-egovernmentu.aspx Odbor Hlavního Architekta na MV ČR].
 
Používejte otevřené standardy, sdílené státní služby a společnou vládní platformu všude tak, kde je to možné a účelné. Pomůže vám v tom mimojiné [http://www.mvcr.cz/clanek/agenda-odboru-hlavniho-architekta-egovernmentu.aspx Odbor Hlavního Architekta na MV ČR].
Řádek 63: Řádek 63:
 
[[Otevřené standardy|Přečtěte si více o bodu č. 9]]
 
[[Otevřené standardy|Přečtěte si více o bodu č. 9]]
  
== 10. Testujte celou službu ==
+
==10. Testujte celou službu==
  
 
Buďte schopni testovat službu typu od začátku procesu do konce. Testujte v prostředí, které je totožné se spuštěnou verzí služby, včetně všech běžných prohlížečů, tabletů a mobilních zařízení, pomocí fiktivních účtů a reprezentativního vzorku uživatelů.
 
Buďte schopni testovat službu typu od začátku procesu do konce. Testujte v prostředí, které je totožné se spuštěnou verzí služby, včetně všech běžných prohlížečů, tabletů a mobilních zařízení, pomocí fiktivních účtů a reprezentativního vzorku uživatelů.
Řádek 69: Řádek 69:
 
[[Testování služby|Přečtěte si více o bodu č. 10]]
 
[[Testování služby|Přečtěte si více o bodu č. 10]]
  
== 11. Vypracujte offline plán ==
+
==11. Vypracujte offline plán==
  
 
Vytvořte plán pro případ, kdy bude digitální služba dočasně mimo provoz.
 
Vytvořte plán pro případ, kdy bude digitální služba dočasně mimo provoz.
Řádek 75: Řádek 75:
 
[[Buďte připraveni na výpadek|Přečtěte si více o bodu č. 11]]
 
[[Buďte připraveni na výpadek|Přečtěte si více o bodu č. 11]]
  
== 12. Ujistěte se, že je služba srozumitelná i pro začátečníky ==
+
==12. Ujistěte se, že je služba srozumitelná i pro začátečníky==
  
 
Vytvořte službu, která je jednoduchá a dostatečně intuitivní, aby uživatelé (=občané) byly schopni službu používat už napoprvé.
 
Vytvořte službu, která je jednoduchá a dostatečně intuitivní, aby uživatelé (=občané) byly schopni službu používat už napoprvé.
Řádek 81: Řádek 81:
 
[[Srozumitelnost pro začátečníky|Přečtěte si více o bodu č. 12]]
 
[[Srozumitelnost pro začátečníky|Přečtěte si více o bodu č. 12]]
  
== 13. Konzistentní uživatelské rozhraní ==
+
==13. Konzistentní uživatelské rozhraní==
  
 
Vybudujte službu, která má stejné UX jako ostatní státní služby. Aplikace musí být v souladu s uživatelskou zkušeností definovanou [[Design Standardy]], včetně logiky ovládání, designových vzorů a grafiky.
 
Vybudujte službu, která má stejné UX jako ostatní státní služby. Aplikace musí být v souladu s uživatelskou zkušeností definovanou [[Design Standardy]], včetně logiky ovládání, designových vzorů a grafiky.
Řádek 87: Řádek 87:
 
[[Jednotné UX|Přečtěte si více o bodu č. 13]]
 
[[Jednotné UX|Přečtěte si více o bodu č. 13]]
  
== 14. Motivujte k používání digitálních služeb ==
+
==14. Motivujte k používání digitálních služeb==
  
 
Motivujte uživatele k používání digitálních služeb, zvýhodněte jejich používání (finančně, rychlostí, komfortem).  
 
Motivujte uživatele k používání digitálních služeb, zvýhodněte jejich používání (finančně, rychlostí, komfortem).  
Řádek 95: Řádek 95:
 
[[Motivujte k digitálním službám|Přečtěte si více o bodu č. 14]]
 
[[Motivujte k digitálním službám|Přečtěte si více o bodu č. 14]]
  
== 15. Sbírejte provozní data ==
+
==15. Sbírejte provozní data==
  
 
Sbírejte provozní a výkonnostní data. Analyzujte je a výsledky použijte pro vylepšení služby, změnu vlastností a funkčnosti během dalšího vývoje. Využijte centrální analytiku, pokud je k dispozici.
 
Sbírejte provozní a výkonnostní data. Analyzujte je a výsledky použijte pro vylepšení služby, změnu vlastností a funkčnosti během dalšího vývoje. Využijte centrální analytiku, pokud je k dispozici.
Řádek 103: Řádek 103:
 
[[Sbírejte provozní data|Přečtěte si více o bodu č. 15]]
 
[[Sbírejte provozní data|Přečtěte si více o bodu č. 15]]
  
== 16. Zvolte výkonnostní kritéria ==
+
==16. Zvolte výkonnostní kritéria==
  
 
Nadefinujte ukazatele výkonnosti a měřítka úspěchu/fungování služby, vyberte 4 klíčové ukazatele výkonu (KPI) pomocí kterých bude služba poměřována s ostatními. Povinně musíte sledovat povinné ukazatele výkonu. Vytvořte měřítko pro každou metriku a vytvořte plán, který umožní její zdokonalování.
 
Nadefinujte ukazatele výkonnosti a měřítka úspěchu/fungování služby, vyberte 4 klíčové ukazatele výkonu (KPI) pomocí kterých bude služba poměřována s ostatními. Povinně musíte sledovat povinné ukazatele výkonu. Vytvořte měřítko pro každou metriku a vytvořte plán, který umožní její zdokonalování.
Řádek 109: Řádek 109:
 
[[Zvolte výkonnostní kritéria|Přečtěte si více o bodu č. 16]]
 
[[Zvolte výkonnostní kritéria|Přečtěte si více o bodu č. 16]]
  
== 17. Integrujte digitální a nedigitální části služby ==
+
==17. Integrujte digitální a nedigitální části služby==
  
 
Integrujte, pro uživatele co nejsnadněji, digitální a nedigitální části služby, pokud jsou offline kroky nezbytně nutné (z právních, technických a jiných důvodů).
 
Integrujte, pro uživatele co nejsnadněji, digitální a nedigitální části služby, pokud jsou offline kroky nezbytně nutné (z právních, technických a jiných důvodů).
Řádek 117: Řádek 117:
 
[[Integrace digitální a nedigitální části služby|Přečtěte si více o bodu č. 17]]
 
[[Integrace digitální a nedigitální části služby|Přečtěte si více o bodu č. 17]]
  
== 18. Otestujte s ministrem či šéfem úřadu ==
+
==18. Otestujte s ministrem či šéfem úřadu==
  
 
Každou novou nebo výrazně změněnou službu otestujte od začátku do konce přímo s odpovědným ministrem vlády či nejvyšším vedoucím úřadu. Spuštění služby je podmíněno jeho odsouhlasením.  
 
Každou novou nebo výrazně změněnou službu otestujte od začátku do konce přímo s odpovědným ministrem vlády či nejvyšším vedoucím úřadu. Spuštění služby je podmíněno jeho odsouhlasením.  
  
 
[[Testování s ministrem|Přečtěte si více o bodu č. 18]]
 
[[Testování s ministrem|Přečtěte si více o bodu č. 18]]
 
  
 
<comments />
 
<comments />

Verze z 19. 7. 2018, 16:09

Standard digitální služby

Standard digitální služby je soubor 18 kritérií, které pomáhají vládě vytvářet a provozovat dobré digitální služby.

Veškeré transakční služby orientované na veřejnost musí splňovat standardy. Jsou používány odděleními a vládní digitální službou, aby kontrolovaly, zda je služba dostatečně dobrá pro veřejné užití.

1. Pochopte potřeby občanů

Provedtě hloubkový výzkum uživatelů (=občanů) vaší služby, kdo jsou, jejich potřeb a co z toho vyplývá pro design digitální služby a assistovaného ovládání služby. Výzkum potřeb je nutné provádět opakovaně a pravidělně.

Přečtěte si více o bodu č. 1

2. Provádějte průběžný uživatelský průzkum

Vytvořte si plán pro průběžné testování uživatelů a testování použitelnosti, abyste neustále dostávali zpětnou vazbu od uživatelů. Výsledky použijte k zlepšení služby.

Přečtěte si více o bodu č. 2

3. Vytvořte multidisciplinární tým

Vytvořte udržitelného multidisciplinárního týmu, který je schopen nadesignovat, vytvořit a provozovat tuto službu. Musí být vedený kvalifikovaným, vyškoleným a zkušeným projekt managerem s rozhodovací pravomocí.

Přečtěte si více o bodu č. 3

4. Použijte agilní metody

Vybudujte svou službu pomocí agilních, iteračních a uživatelsky orientovaných metod stanovených v příručce. Agilní metody pomáhájí snadnému zajištění uživ.potřeb, vytvořit jednoduchou a snadno použitelnou službu.

Díky agilní práci na službě je snadné ji měnit dle potřeb, snadné ji průběžné rozvíjet, stojí méně, snižuje nebezpečí vendor-lock a dává jasná zodpovědnost jednotlivých členů teamů.

Přečtěte si více o bodu č. 4

5. Rozvíjejte a vylepšujte službu průběžně

Vybudujte službu, kterou lze častěji opakovat a vylepšovat, ujistěte se, že máte k dispozici dostatečnou kapacitu, zdroje a technickou flexibilitu.

Přečtěte si více o bodu č. 5

6. Zvolte vhodné nástroje a systémy

Vyhodnoťte, jaké nástroje a systémy budou použity při vytváření, hostování, provozu a měření služeb a jak je obstarat. Využijte maximum sdílených zdrojů, vyvarujte se smluv, které vás zablokují a omezí možnosti průběžného vylepšování služby.

Přečtěte si více o bodu č. 6

7. Analyzujte bezpečnost a ochranu dat

Vyhodnoťte, jaké uživatelské údaje a informace digitální služba bude poskytovat nebo uchovávat a přizpůsobte tomu úroveň bezpečnosti, právní odpovědnosti, otázky ochrany osobních údajů a rizika související se službou (v případě potřeby konzultujte s odborníky).

Tento bod nezdůražňuje pouze nutnost ochránit citlivá data, ale také dává ke zvážení, zda všechna citlivá data opravdu potřebujete uchovávat, či dokonce s nimi pracovat. Velmi často stačí odkaz do služby spravující citlivá data a osobní údaje namísto uchovávání a ochraňování jejich kopie.

Přečtěte si více o bodu č. 7

8. Nechte celý nový zdrojový kód otevřený

Nechte celý nový zdrojový kód otevřený a znovu využitelný, publikujte ho pod příslušnými licencemi anebo pro konkrétní část kódu poskytněte přesvědčivé vysvětlení, pro to nelze provést.

Přečtěte si více o bodu č. 8

9. Používejte otevřené standardy a společné platformy

Používejte otevřené standardy, sdílené státní služby a společnou vládní platformu všude tak, kde je to možné a účelné. Pomůže vám v tom mimojiné Odbor Hlavního Architekta na MV ČR.

Přečtěte si více o bodu č. 9

10. Testujte celou službu

Buďte schopni testovat službu typu od začátku procesu do konce. Testujte v prostředí, které je totožné se spuštěnou verzí služby, včetně všech běžných prohlížečů, tabletů a mobilních zařízení, pomocí fiktivních účtů a reprezentativního vzorku uživatelů.

Přečtěte si více o bodu č. 10

11. Vypracujte offline plán

Vytvořte plán pro případ, kdy bude digitální služba dočasně mimo provoz.

Přečtěte si více o bodu č. 11

12. Ujistěte se, že je služba srozumitelná i pro začátečníky

Vytvořte službu, která je jednoduchá a dostatečně intuitivní, aby uživatelé (=občané) byly schopni službu používat už napoprvé.

Přečtěte si více o bodu č. 12

13. Konzistentní uživatelské rozhraní

Vybudujte službu, která má stejné UX jako ostatní státní služby. Aplikace musí být v souladu s uživatelskou zkušeností definovanou Design Standardy, včetně logiky ovládání, designových vzorů a grafiky.

Přečtěte si více o bodu č. 13

14. Motivujte k používání digitálních služeb

Motivujte uživatele k používání digitálních služeb, zvýhodněte jejich používání (finančně, rychlostí, komfortem).

Ponechte ne-digitální kanály tam kde je to potřeba, zejména pro lidi s postižením, kteří nemají přístup k Internetu či pro lidi, co neumí ovládat počítač. Postupně tuto skupinu osob učte s digitálními službami a ukazujte jim (v rámci obsluhy v nedigitálním kanálu) výhody digitálních služeb a snižujte jejich odpor k nim.

Přečtěte si více o bodu č. 14

15. Sbírejte provozní data

Sbírejte provozní a výkonnostní data. Analyzujte je a výsledky použijte pro vylepšení služby, změnu vlastností a funkčnosti během dalšího vývoje. Využijte centrální analytiku, pokud je k dispozici.

Pomocí těchto dat analyzujte také úspěšnost služby a používanost služby.

Přečtěte si více o bodu č. 15

16. Zvolte výkonnostní kritéria

Nadefinujte ukazatele výkonnosti a měřítka úspěchu/fungování služby, vyberte 4 klíčové ukazatele výkonu (KPI) pomocí kterých bude služba poměřována s ostatními. Povinně musíte sledovat povinné ukazatele výkonu. Vytvořte měřítko pro každou metriku a vytvořte plán, který umožní její zdokonalování.

Přečtěte si více o bodu č. 16

17. Integrujte digitální a nedigitální části služby

Integrujte, pro uživatele co nejsnadněji, digitální a nedigitální části služby, pokud jsou offline kroky nezbytně nutné (z právních, technických a jiných důvodů).

Usnadněte a co nejvíce zjednodušte přechod a napojení digitální a nedigitální části.

Přečtěte si více o bodu č. 17

18. Otestujte s ministrem či šéfem úřadu

Každou novou nebo výrazně změněnou službu otestujte od začátku do konce přímo s odpovědným ministrem vlády či nejvyšším vedoucím úřadu. Spuštění služby je podmíněno jeho odsouhlasením.

Přečtěte si více o bodu č. 18


Add your comment
Moderní stát welcomes all comments. If you do not want to be anonymous, register or log in. It is free.