DAČR, Centralizovaná vize, distribuovaná realizace: Porovnání verzí
(Založena nová stránka s textem „'''Digitální agentura České republiky (DAČR) je''' centrální digitální autorita, respektovaná napříč celou státní správou, která bude efek…“) (Značka: editace z VisualEditoru) |
(Značka: editace z VisualEditoru) |
||
Řádek 2: | Řádek 2: | ||
== Role DAČR == | == Role DAČR == | ||
− | DAČR | + | '''Hlavní rolí Digitální agentury ČR''' je podpora změny chování, postupů a principů při realizaci digitální služby. Role digitální autority nesmí skončit u příkazů, restrikcí a trestů. Změna chování je veliká a principiální. <blockquote>''Příklad: Změnu můžeme přirovnat k přechodu z kola na automobil. Řídit auto se nedá naučit z knihy či přednášky, potřebné návyky se učí praktickým výcvikem v autoškole. Stejně jako instruktor autoškoly pomáhá a vede žáka nástrahami řízení auta, tak konzultanti DAČR pomáhají úřadům realizovat digitální služby v souladu se standardy digitální služby. S prvními projekty pomáhá detailně a intenzivně a s dalšími už míra pomoci klesá. Stejně jako když si žák autoškoly zvyká na řízení a pomoc instruktora už tolik nepotřebuje.'' </blockquote>V průběhu času externí odborníku více a více zastoupí ambasadoři a seniorní pracovníky napříč státní správou, kteří zkušenosti s digitální transformací znásobí se zkušeností s procesy a fungování státní správy. |
− | === Definice vize, [[Standard digitální služby|standardu digitální služby]] a souvisejících metodik === | + | '''DAČR musí dále naplňovat tyto 4 základní role:''' |
+ | |||
+ | === 1. Definice vize, [[Standard digitální služby|standardu digitální služby]] a souvisejících metodik === | ||
Má zásadní a nezastupitelnou roli v definice vize digitální transformace, postupech, projektových metodik, v definici standardu digitální služby a podrobné metodiky pro samotnou realizaci a transformaci digitálních služeb. | Má zásadní a nezastupitelnou roli v definice vize digitální transformace, postupech, projektových metodik, v definici standardu digitální služby a podrobné metodiky pro samotnou realizaci a transformaci digitálních služeb. | ||
− | === Prosazování standardu digitální služby u jednotlivých projektů === | + | === 2. Prosazování standardu digitální služby u jednotlivých projektů === |
Musí mít pravomoc vynutit přiměřené dodržování [[Standard digitální služby|standardu digitální služby]], technické realizace digitální služby, projektového vedení a dalších detailů realizace. | Musí mít pravomoc vynutit přiměřené dodržování [[Standard digitální služby|standardu digitální služby]], technické realizace digitální služby, projektového vedení a dalších detailů realizace. | ||
− | === Aktivně poskytovat know-how, odborné lidské zdroje === | + | V současné době jsou centrální úřady povinny projít schválením Enterprise architektury v Odboru hlavního architekta (OHA) Ministerstva vnitra. Cílem je zajistit, aby se jednotlivé části státu napojily na centrální sdílené služby státu a používaly je doporučeným způsobem. |
+ | |||
+ | V případě, že odmítnou, OHA může realizaci projektu zastavit. Tento (správný) princip musí DAČR co nejrychleji rozšířit na všechny etapy realizace digitálních služeb, na všechny části digitální služby a definované standardy digitální služby. | ||
+ | |||
+ | === 3. Aktivně poskytovat know-how, odborné lidské zdroje === | ||
Pouze '''nařídit dodržování nějakých pravidel nestačí'''. Agilní metodiky, v řízení projektu preferované, jsou pro nové a lidé s nimi nemají zkušenosti. | Pouze '''nařídit dodržování nějakých pravidel nestačí'''. Agilní metodiky, v řízení projektu preferované, jsou pro nové a lidé s nimi nemají zkušenosti. | ||
− | === Sdílet best-practices a podporovat sdílení zkušeností mezi úřady === | + | === 4. Sdílet best-practices a podporovat sdílení zkušeností mezi úřady === |
− | + | Sdílení zkušeností urychluje předávání znalostí, urychluje, zefektivňuje a zlevňuje realizaci prováděných a plánovaných projektů. | |
+ | Sdílení zkušeností musí být maximálně otevřené a transparetní, pomáhá také komunikovat a vysvětlovat průběh digitální transformace veřejnosti. | ||
+ | <br /> | ||
+ | == Pravomoce a působnost DAČR == | ||
DAČR má pravomoc definovat a zavést tyto části procesů a systémů státní správy: | DAČR má pravomoc definovat a zavést tyto části procesů a systémů státní správy: | ||
Řádek 28: | Řádek 37: | ||
* využívané technologie, struktury dat a používání standardních datových formátů (světově, nikoliv ve světe státní správy) | * využívané technologie, struktury dat a používání standardních datových formátů (světově, nikoliv ve světe státní správy) | ||
* dohled nad rozpočty a provozními náklady systémů | * dohled nad rozpočty a provozními náklady systémů | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | <nowiki>__NOTOC__</nowiki> | ||
+ | <br /> |
Verze z 1. 7. 2021, 18:53
Digitální agentura České republiky (DAČR) je centrální digitální autorita, respektovaná napříč celou státní správou, která bude efektivně plnit svůj úkol - provádět digitální transformaci s motem Stát je tu pro občana - ne občan pro stát.
Role DAČR
Hlavní rolí Digitální agentury ČR je podpora změny chování, postupů a principů při realizaci digitální služby. Role digitální autority nesmí skončit u příkazů, restrikcí a trestů. Změna chování je veliká a principiální.
Příklad: Změnu můžeme přirovnat k přechodu z kola na automobil. Řídit auto se nedá naučit z knihy či přednášky, potřebné návyky se učí praktickým výcvikem v autoškole. Stejně jako instruktor autoškoly pomáhá a vede žáka nástrahami řízení auta, tak konzultanti DAČR pomáhají úřadům realizovat digitální služby v souladu se standardy digitální služby. S prvními projekty pomáhá detailně a intenzivně a s dalšími už míra pomoci klesá. Stejně jako když si žák autoškoly zvyká na řízení a pomoc instruktora už tolik nepotřebuje.
V průběhu času externí odborníku více a více zastoupí ambasadoři a seniorní pracovníky napříč státní správou, kteří zkušenosti s digitální transformací znásobí se zkušeností s procesy a fungování státní správy.
DAČR musí dále naplňovat tyto 4 základní role:
1. Definice vize, standardu digitální služby a souvisejících metodik
Má zásadní a nezastupitelnou roli v definice vize digitální transformace, postupech, projektových metodik, v definici standardu digitální služby a podrobné metodiky pro samotnou realizaci a transformaci digitálních služeb.
2. Prosazování standardu digitální služby u jednotlivých projektů
Musí mít pravomoc vynutit přiměřené dodržování standardu digitální služby, technické realizace digitální služby, projektového vedení a dalších detailů realizace.
V současné době jsou centrální úřady povinny projít schválením Enterprise architektury v Odboru hlavního architekta (OHA) Ministerstva vnitra. Cílem je zajistit, aby se jednotlivé části státu napojily na centrální sdílené služby státu a používaly je doporučeným způsobem.
V případě, že odmítnou, OHA může realizaci projektu zastavit. Tento (správný) princip musí DAČR co nejrychleji rozšířit na všechny etapy realizace digitálních služeb, na všechny části digitální služby a definované standardy digitální služby.
3. Aktivně poskytovat know-how, odborné lidské zdroje
Pouze nařídit dodržování nějakých pravidel nestačí. Agilní metodiky, v řízení projektu preferované, jsou pro nové a lidé s nimi nemají zkušenosti.
4. Sdílet best-practices a podporovat sdílení zkušeností mezi úřady
Sdílení zkušeností urychluje předávání znalostí, urychluje, zefektivňuje a zlevňuje realizaci prováděných a plánovaných projektů.
Sdílení zkušeností musí být maximálně otevřené a transparetní, pomáhá také komunikovat a vysvětlovat průběh digitální transformace veřejnosti.
Pravomoce a působnost DAČR
DAČR má pravomoc definovat a zavést tyto části procesů a systémů státní správy:
- Jednotné a společné UX / User Experience (uživatelský zážitek) pro všechny služby a obsah.
- Jednotné API pro služby a data pro třetí strany.
- Společné standardy digitálních služeb, které budou muset služby státu splňovat.
Dále musí mít podstatný vliv na
- způsoby projektového vedení vzniku a provozu digitálních služeb státní správy
- využívané technologie, struktury dat a používání standardních datových formátů (světově, nikoliv ve světe státní správy)
- dohled nad rozpočty a provozními náklady systémů
__NOTOC__