DAČR, Centralizovaná vize, distribuovaná realizace: Porovnání verzí

(Založena nová stránka s textem „'''Digitální agentura České republiky (DAČR) je''' centrální digitální autorita, respektovaná napříč celou státní správou, která bude efek…“)
(Značka: editace z VisualEditoru)
 
(Značka: editace z VisualEditoru)
Řádek 2: Řádek 2:
  
 
== Role DAČR ==
 
== Role DAČR ==
DAČR musí naplňovat tyto 4 základní role
+
'''Hlavní rolí Digitální agentury ČR''' je podpora změny chování, postupů a principů při realizaci digitální služby. Role digitální autority nesmí skončit u příkazů, restrikcí a trestů. Změna chování je veliká a principiální. <blockquote>''Příklad: Změnu můžeme přirovnat k přechodu z kola na automobil. Řídit auto se nedá naučit z knihy či přednášky, potřebné návyky se učí praktickým výcvikem v autoškole. Stejně jako instruktor autoškoly pomáhá a vede žáka nástrahami řízení auta, tak konzultanti DAČR pomáhají úřadům realizovat digitální služby v souladu se standardy digitální služby. S prvními projekty pomáhá detailně a intenzivně a s dalšími už míra pomoci klesá. Stejně jako když si žák autoškoly zvyká na řízení a pomoc instruktora už tolik nepotřebuje.'' </blockquote>V průběhu času externí odborníku více a více zastoupí ambasadoři a seniorní pracovníky napříč státní správou, kteří zkušenosti s digitální transformací znásobí se zkušeností s procesy a fungování státní správy.
  
=== Definice vize, [[Standard digitální služby|standardu digitální služby]] a souvisejících metodik ===
+
'''DAČR musí dále naplňovat tyto 4 základní role:'''
 +
 
 +
=== 1. Definice vize, [[Standard digitální služby|standardu digitální služby]] a souvisejících metodik ===
 
Má zásadní a nezastupitelnou roli v definice vize digitální transformace, postupech, projektových metodik, v definici standardu digitální služby a podrobné metodiky pro samotnou realizaci a transformaci digitálních služeb.
 
Má zásadní a nezastupitelnou roli v definice vize digitální transformace, postupech, projektových metodik, v definici standardu digitální služby a podrobné metodiky pro samotnou realizaci a transformaci digitálních služeb.
  
=== Prosazování standardu digitální služby u jednotlivých projektů ===
+
=== 2. Prosazování standardu digitální služby u jednotlivých projektů ===
 
Musí mít pravomoc vynutit přiměřené dodržování [[Standard digitální služby|standardu digitální služby]], technické realizace digitální služby, projektového vedení a dalších detailů realizace.
 
Musí mít pravomoc vynutit přiměřené dodržování [[Standard digitální služby|standardu digitální služby]], technické realizace digitální služby, projektového vedení a dalších detailů realizace.
  
=== Aktivně poskytovat know-how, odborné lidské zdroje ===
+
V současné době jsou centrální úřady povinny projít schválením Enterprise architektury v Odboru hlavního architekta (OHA) Ministerstva vnitra. Cílem je zajistit, aby se jednotlivé části státu napojily na centrální sdílené služby státu a používaly je doporučeným způsobem.
 +
 
 +
V případě, že odmítnou, OHA může realizaci projektu zastavit. Tento (správný) princip musí DAČR co nejrychleji rozšířit na všechny etapy realizace digitálních služeb, na všechny části digitální služby a definované standardy digitální služby.
 +
 
 +
=== 3. Aktivně poskytovat know-how, odborné lidské zdroje ===
 
Pouze '''nařídit dodržování nějakých pravidel nestačí'''. Agilní metodiky, v řízení projektu preferované, jsou pro nové a lidé s nimi nemají zkušenosti.
 
Pouze '''nařídit dodržování nějakých pravidel nestačí'''. Agilní metodiky, v řízení projektu preferované, jsou pro nové a lidé s nimi nemají zkušenosti.
  
=== Sdílet best-practices a podporovat sdílení zkušeností mezi úřady ===
+
=== 4. Sdílet best-practices a podporovat sdílení zkušeností mezi úřady ===
 
+
Sdílení zkušeností urychluje předávání znalostí, urychluje, zefektivňuje a zlevňuje realizaci prováděných a plánovaných projektů.
  
 +
Sdílení zkušeností musí být maximálně otevřené a transparetní, pomáhá také komunikovat a vysvětlovat průběh digitální transformace veřejnosti.
 +
<br />
  
 +
== Pravomoce a působnost DAČR ==
 
DAČR má pravomoc definovat a zavést tyto části procesů a systémů státní správy:  
 
DAČR má pravomoc definovat a zavést tyto části procesů a systémů státní správy:  
  
Řádek 28: Řádek 37:
 
* využívané technologie, struktury dat a používání standardních datových formátů (světově, nikoliv ve světe státní správy)
 
* využívané technologie, struktury dat a používání standardních datových formátů (světově, nikoliv ve světe státní správy)
 
* dohled nad rozpočty a provozními náklady systémů
 
* dohled nad rozpočty a provozními náklady systémů
 +
 +
 +
 +
<nowiki>__NOTOC__</nowiki>
 +
<br />

Verze z 1. 7. 2021, 18:53

Digitální agentura České republiky (DAČR) je centrální digitální autorita, respektovaná napříč celou státní správou, která bude efektivně plnit svůj úkol - provádět digitální transformaci s motem Stát je tu pro občana - ne občan pro stát.

Role DAČR

Hlavní rolí Digitální agentury ČR je podpora změny chování, postupů a principů při realizaci digitální služby. Role digitální autority nesmí skončit u příkazů, restrikcí a trestů. Změna chování je veliká a principiální.

Příklad: Změnu můžeme přirovnat k přechodu z kola na automobil. Řídit auto se nedá naučit z knihy či přednášky, potřebné návyky se učí praktickým výcvikem v autoškole. Stejně jako instruktor autoškoly pomáhá a vede žáka nástrahami řízení auta, tak konzultanti DAČR pomáhají úřadům realizovat digitální služby v souladu se standardy digitální služby. S prvními projekty pomáhá detailně a intenzivně a s dalšími už míra pomoci klesá. Stejně jako když si žák autoškoly zvyká na řízení a pomoc instruktora už tolik nepotřebuje.

V průběhu času externí odborníku více a více zastoupí ambasadoři a seniorní pracovníky napříč státní správou, kteří zkušenosti s digitální transformací znásobí se zkušeností s procesy a fungování státní správy.

DAČR musí dále naplňovat tyto 4 základní role:

1. Definice vize, standardu digitální služby a souvisejících metodik

Má zásadní a nezastupitelnou roli v definice vize digitální transformace, postupech, projektových metodik, v definici standardu digitální služby a podrobné metodiky pro samotnou realizaci a transformaci digitálních služeb.

2. Prosazování standardu digitální služby u jednotlivých projektů

Musí mít pravomoc vynutit přiměřené dodržování standardu digitální služby, technické realizace digitální služby, projektového vedení a dalších detailů realizace.

V současné době jsou centrální úřady povinny projít schválením Enterprise architektury v Odboru hlavního architekta (OHA) Ministerstva vnitra. Cílem je zajistit, aby se jednotlivé části státu napojily na centrální sdílené služby státu a používaly je doporučeným způsobem.

V případě, že odmítnou, OHA může realizaci projektu zastavit. Tento (správný) princip musí DAČR co nejrychleji rozšířit na všechny etapy realizace digitálních služeb, na všechny části digitální služby a definované standardy digitální služby.

3. Aktivně poskytovat know-how, odborné lidské zdroje

Pouze nařídit dodržování nějakých pravidel nestačí. Agilní metodiky, v řízení projektu preferované, jsou pro nové a lidé s nimi nemají zkušenosti.

4. Sdílet best-practices a podporovat sdílení zkušeností mezi úřady

Sdílení zkušeností urychluje předávání znalostí, urychluje, zefektivňuje a zlevňuje realizaci prováděných a plánovaných projektů.

Sdílení zkušeností musí být maximálně otevřené a transparetní, pomáhá také komunikovat a vysvětlovat průběh digitální transformace veřejnosti.

Pravomoce a působnost DAČR

DAČR má pravomoc definovat a zavést tyto části procesů a systémů státní správy:

  1. Jednotné a společné UX / User Experience (uživatelský zážitek) pro všechny služby a obsah.
  2. Jednotné API pro služby a data pro třetí strany.
  3. Společné standardy digitálních služeb, které budou muset služby státu splňovat.

Dále musí mít podstatný vliv na

  • způsoby projektového vedení vzniku a provozu digitálních služeb státní správy
  • využívané technologie, struktury dat a používání standardních datových formátů (světově, nikoliv ve světe státní správy)
  • dohled nad rozpočty a provozními náklady systémů


__NOTOC__