Standard digitální služby: Porovnání verzí

(Standard digitální služby: Aktualizace překladu do jazyka bližšího občanům. Tom Kubina)
(Značka: editace z VisualEditoru)
m (Standard digitální služby: uživatelské testování > testování použitelnosti)
(Značka: editace z VisualEditoru)
Řádek 13: Řádek 13:
 
==2. Uživatelský výzkum dělejte pravidelně==
 
==2. Uživatelský výzkum dělejte pravidelně==
  
Naplánujte si čas na pravidelný uživatelský výzkum a uživatelské testování. Průběžně tak získáte zpětnou vazbu od občanů, na základě které můžete službu zlepšovat.
+
Naplánujte si čas na pravidelný uživatelský výzkum a testování použitelnosti. Průběžně tak získáte zpětnou vazbu od občanů, na základě které můžete službu zlepšovat.
  
 
[[Provádějte průběžný uživatelský průzkum|Přečtěte si o pravidelném výzkumu více]]
 
[[Provádějte průběžný uživatelský průzkum|Přečtěte si o pravidelném výzkumu více]]

Verze z 5. 8. 2018, 16:19

Standard digitální služby

Standard digitální služby je soubor 18 kritérií, které pomáhají vládě vytvářet a provozovat dobré digitální služby.

Každá veřejná služba sloužící občanům pro kontakt se státem musí Standard digitální služby splňovat. Kontrolu, zda je služba dostatečně dobrá k veřejnému použití, provádí !?oddělení?! a ?oddělení?! a …

1. Poznejte potřeby občanů

Provedtě uživatelský výzkum, abyste poznali potřeby konkrétní skupiny občanů, která bude službu používat. Znalost potřeb vám pomůže při návrhu služby.

Přečtěte si o uživatelském výzkumu více

2. Uživatelský výzkum dělejte pravidelně

Naplánujte si čas na pravidelný uživatelský výzkum a testování použitelnosti. Průběžně tak získáte zpětnou vazbu od občanů, na základě které můžete službu zlepšovat.

Přečtěte si o pravidelném výzkumu více

3. Pracujte s víceoborovým týmem

Zaměstnávejte menší, udržitelné a víceoborové týmy, které zvládnou službu navrhovat, vyvíjet a provozovat zároveň. Součástí každého týmu je zkušený a kvalifikovaný manažer s rozhodovací pravomocí, který je za službu zodpovědný.

Přečtěte si o víceoborových týmech více

4. Používejte agilní metody

Službu vytvářejte pomocí agilních, iterativních a uživatelsky orientovaných metod stanovených v příručce. Díky těmto metodám je služba levnější a je snadnější ji měnit dle potřeb občanů.

Přečtěte si o agilních metodách více

5. Zlepšujte službu průběžně

Vytvářejte službu tak, aby šla pravidelně vylepšovat. Zajistěte si k tomu dostatečné kapacity pracovních týmů, množství zdrojů a technologickou flexibilitu.

Přečtěte si více o bodu č. 5

6. Kontrolujte nástroje a systémy

Zjistěte, jestli budou použity vhodné nástroje a systémy při výtváření, hostování, provozu a měření služby. Také si zjistěte, jak budou tyto nástroje opatřeny. Vyhnete se tak skrytým nákladům a zablokování dodavatelem či systémem, který by vám v budoucnu zabránil udělat potřebné změny.

Přečtěte si o kontrole systémů více

7. Seznamte se s bezpečností a ochranou soukromí

Zjistěte, jaké informace bude služba poskytovat nebo uchovávat. Nejdříve zvažte nutnost takového kroku a následně tomu přizpůsobte úroveň bezpečnosti, právní odpovědnosti, otázky ochrany osobních údajů a rizika související se službou (v případě potřeby konzultujte s odborníky).

Přečtěte si o bezpečnosti a ochraně soukromí více

8. Zveřejňujte zdrojový kód

Kompletně zveřejňujte nově vytvořený zdrojový kód pod příslušnými licencemi a zajistěte, aby ho bylo možné použít kýmkoliv dalším. Pokud konkrétní část kódu nelze zveřejnit, přesvědčivě vysvětlete, proč tak nelze provést.

Přečtěte si o zveřejňování zdrojového kódu více

9. Používejte otevřené standardy a běžné platformy

Používejte otevřené standardy a běžné státní platformy všude tam, kde je to možné a účelné včetně Odboru Hlavního Architekta na MV ČR.

Přečtěte si o otevřených standardech více

10. Testujte celou službu

Testujte službu v prostředí, které je totožné s tím, kde je nebo bude spuštěna živá verze služby, včetně všech běžných prohlížečů a zařízení. Testujte s pomocí fiktivních účtů a reprezentativního vzorku občanů.

Přečtěte si o testování více

11. Připravte se na výpadek služby

Vytvořte plán pro případ, kdy bude digitální služba dočasně mimo provoz.

Přečtěte si o přípravě na výpadek více

12. Ujistěte se, že občané uspějí napoprvé

Vytvořte službu, která je jednoduchá a dostatečně intuitivní, aby občané, při jejím používaní, uspěli napoprvé.

Přečtěte si o intuitivní službě více

13. Vytvořte službu konzistentní s Digitální Česko

Vytvořte službu v souladu s uživatelskou zkušeností definovanou Designérskými standardy v rámci Digitálního Česka, včetně logiky ovládání, designových vzorů a grafiky.

Přečtěte si o uživatelské zkušenosti více

14. Motivujte všechny k používání

Motivujte občany k používání digitální služby, poskytujte zákaznickou podporu, pokud je třeba, a zvýhodněte používání služby (finančně, rychlostí, komfortem). Vytvořte plán postupného přechodu ne-digitálních služeb na digitální. Přechod musí být pro občany snadný a jednoduchý.

Přečtěte si o motivaci občanů více

15. Měřte úspěšnost

Sbírejte data o provozu a výkonosti služby. Analyzujte je a výsledky používejte k vylepšení služby během dalšího vývoje.

Přečtěte si o měření úspěšnosti více

16. Určete klíčové metriky

Určete službě důležité metriky včetně manuálem definovaných a povinně stanovených 4 klíčových metrik. Pro každou metriku určete kritérium úspěchu a naplánujte, jak úspěchu dosáhnout.

Přečtěte si o klíčových metrikách více

17. Zveřejněte dosažené úspěchy

Zveřejněte naměřená data u stanovených metrik na ?!Digitální Česko!?. Zveřejněním může kdokoliv porovnat úspěšnost jednotlivých služeb a méně úspěšné služby se mohou inspirovat u těch úspěšných.

Přečtěte si o zveřejňování úspěchů více

18. Testujte službu s ministrem

Testujte službu od začátku jejího vývoje až po její spuštění s odpovědným ministrem.   

Přečtěte si o testování s ministrem více


Add your comment
Moderní stát welcomes all comments. If you do not want to be anonymous, register or log in. It is free.