DAČR, Centralizovaná vize, distribuovaná realizace

Digitální agentura České republiky (DAČR) je centrální digitální autorita, respektovaná napříč celou státní správou, která bude efektivně plnit svůj úkol - provádět digitální transformaci s motem Stát je tu pro občana - ne občan pro stát.

Role DAČR

Hlavní rolí Digitální agentury ČR je podpora změny chování, postupů a principů při realizaci digitální služby. Role digitální autority nesmí skončit u příkazů, restrikcí a trestů. Změna chování je veliká a principiální.

Příklad: Změnu můžeme přirovnat k přechodu z kola na automobil. Řídit auto se nedá naučit z knihy či přednášky, potřebné návyky se učí praktickým výcvikem v autoškole. Stejně jako instruktor autoškoly pomáhá a vede žáka nástrahami řízení auta, tak konzultanti DAČR pomáhají úřadům realizovat digitální služby v souladu se standardy digitální služby. S prvními projekty pomáhá detailně a intenzivně a s dalšími už míra pomoci klesá. Stejně jako když si žák autoškoly zvyká na řízení a pomoc instruktora už tolik nepotřebuje.

V průběhu času externí odborníku více a více zastoupí ambasadoři a seniorní pracovníky napříč státní správou, kteří zkušenosti s digitální transformací znásobí se zkušeností s procesy a fungování státní správy.

DAČR musí dále naplňovat tyto 4 základní role:

1. Definice vize, standardu digitální služby a souvisejících metodik

Má zásadní a nezastupitelnou roli v definice vize digitální transformace, postupech, projektových metodik, v definici standardu digitální služby a podrobné metodiky pro samotnou realizaci a transformaci digitálních služeb.

2. Prosazování standardu digitální služby u jednotlivých projektů

Musí mít pravomoc vynutit přiměřené dodržování standardu digitální služby, technické realizace digitální služby, projektového vedení a dalších detailů realizace.

V současné době jsou centrální úřady povinny projít schválením Enterprise architektury v Odboru hlavního architekta (OHA) Ministerstva vnitra. Cílem je zajistit, aby se jednotlivé části státu napojily na centrální sdílené služby státu a používaly je doporučeným způsobem.

V případě, že odmítnou, OHA může realizaci projektu zastavit. Tento (správný) princip musí DAČR co nejrychleji rozšířit na všechny etapy realizace digitálních služeb, na všechny části digitální služby a definované standardy digitální služby.

3. Aktivně poskytovat know-how, odborné lidské zdroje

Pouze nařídit dodržování nějakých pravidel nestačí. Agilní metodiky, v řízení projektu preferované, jsou pro nové a lidé s nimi nemají zkušenosti.

4. Sdílet best-practices a podporovat sdílení zkušeností mezi úřady

Sdílení zkušeností urychluje předávání znalostí, urychluje, zefektivňuje a zlevňuje realizaci prováděných a plánovaných projektů.

Sdílení zkušeností musí být maximálně otevřené a transparetní, pomáhá také komunikovat a vysvětlovat průběh digitální transformace veřejnosti.

Pravomoce a působnost DAČR

DAČR má pravomoc definovat a zavést tyto části procesů a systémů státní správy:

  1. Jednotné a společné UX / User Experience (uživatelský zážitek) pro všechny služby a obsah.
  2. Jednotné API pro služby a data pro třetí strany.
  3. Společné standardy digitálních služeb, které budou muset služby státu splňovat.

Dále musí mít podstatný vliv na

  • způsoby projektového vedení vzniku a provozu digitálních služeb státní správy
  • využívané technologie, struktury dat a používání standardních datových formátů (světově, nikoliv ve světe státní správy)
  • dohled nad rozpočty a provozními náklady systémů


__NOTOC__