Standard digitální služby
Obsah
- 1 Standard digitální služby
- 1.1 1. Poznejte potřeby občanů
- 1.2 2. Uživatelský výzkum dělejte pravidelně
- 1.3 3. Pracujte s víceoborovým týmem
- 1.4 4. Používejte agilní metody
- 1.5 5. Zlepšujte službu průběžně
- 1.6 6. Zvolte vhodné nástroje a systémy
- 1.7 7. Seznamte se s bezpečností a ochranou soukromí
- 1.8 8. Zveřejňujte zdrojový kód
- 1.9 9. Používejte sdílené služby, sdílené architektonické vzory a referenční modely, otevřené standardy a běžné platformy
- 1.10 10. Testujte celou službu
- 1.11 11. Připravte se na výpadek služby
- 1.12 12. Ujistěte se, že občané uspějí napoprvé
- 1.13 13. Vytvořte službu konzistentní s Digitální Česko
- 1.14 14. Motivujte všechny k používání
- 1.15 15. Měřte úspěšnost
- 1.16 16. Určete klíčové metriky
- 1.17 17. Zveřejněte dosažené úspěchy
- 1.18 18. Testujte službu s ministrem
Standard digitální služby
Standard digitální služby je soubor 18 bodů (kritérií), které pomáhají vládě vytvářet a provozovat dobré digitální služby.
Každá veřejná služba sloužící občanům pro kontakt se státem musí Standard digitální služby splňovat. Zda tomu tak je a v jakém rozsahu, je součástí Hodnocení služby.
1. Poznejte potřeby občanů
Provedtě uživatelský výzkum, abyste poznali potřeby konkrétní skupiny občanů, která bude službu používat. Znalost potřeb vám pomůže při návrhu služby.
Přečtěte si o uživatelském výzkumu více
2. Uživatelský výzkum dělejte pravidelně
Naplánujte si čas na pravidelný uživatelský výzkum a testování použitelnosti. Průběžně tak získáte zpětnou vazbu od občanů, na základě které můžete službu zlepšovat.
Přečtěte si o pravidelném výzkumu více
3. Pracujte s víceoborovým týmem
Zaměstnávejte menší, udržitelné a víceoborové týmy, které zvládnou službu navrhovat, vyvíjet a provozovat zároveň. Součástí každého týmu je zkušený a kvalifikovaný manažer s rozhodovací pravomocí, který je za službu zodpovědný.
Přečtěte si o víceoborových týmech více
4. Používejte agilní metody
Službu vytvářejte pomocí agilních, iterativních a uživatelsky orientovaných metod stanovených v příručce. Díky těmto metodám je služba levnější a je snadnější ji měnit dle potřeb občanů.
Přečtěte si o agilních metodách více
5. Zlepšujte službu průběžně
Vytvářejte službu tak, aby šla pravidelně vylepšovat. Zajistěte si k tomu dostatečné kapacity pracovních týmů, množství zdrojů a technologickou flexibilitu.
6. Zvolte vhodné nástroje a systémy
Zjistěte, jestli budou použity vhodné nástroje a systémy při výtváření, hostování, provozu a měření služby. Také si zjistěte, jak budou tyto nástroje opatřeny. Vyhnete se tak skrytým nákladům a zablokování dodavatelem či systémem, který by vám v budoucnu zabránil udělat potřebné změny.
Přečtěte si více o vhodných nástrojích a systémech
7. Seznamte se s bezpečností a ochranou soukromí
Zjistěte, jaké informace bude služba poskytovat nebo uchovávat. Nejdříve zvažte nutnost takového kroku a následně tomu přizpůsobte úroveň bezpečnosti, právní odpovědnosti, otázky ochrany osobních údajů a rizika související se službou (v případě potřeby konzultujte s odborníky).
Přečtěte si o bezpečnosti a ochraně soukromí více
8. Zveřejňujte zdrojový kód
Kompletně zveřejňujte nově vytvořený zdrojový kód pod příslušnými licencemi a zajistěte, aby ho bylo možné použít kýmkoliv dalším. Pokud konkrétní část kódu nelze zveřejnit, přesvědčivě vysvětlete, proč tak nelze provést.
Přečtěte si o zveřejňování zdrojového kódu více
9. Používejte sdílené služby, sdílené architektonické vzory a referenční modely, otevřené standardy a běžné platformy
Používejte zásady enterprise architektury, otevřené a rozšířené technické a technologické standardy a běžné státní platformy všude tam, kde je to možné a účelné včetně.
Přečtěte si o otevřených standardech více
10. Testujte celou službu
Testujte službu v prostředí, které je totožné s tím, kde je nebo bude spuštěna živá verze služby, včetně všech běžných prohlížečů a zařízení. Testujte s pomocí fiktivních účtů a reprezentativního vzorku občanů.
11. Připravte se na výpadek služby
Vytvořte plán pro případ, kdy bude digitální služba dočasně mimo provoz.
Přečtěte si o přípravě na výpadek více
12. Ujistěte se, že občané uspějí napoprvé
Vytvořte službu, která je jednoduchá a dostatečně intuitivní, aby občané, při jejím používaní, uspěli napoprvé.
Přečtěte si o intuitivní službě více
13. Vytvořte službu konzistentní s Digitální Česko
Vytvořte službu v souladu s uživatelskou zkušeností definovanou Designérskými standardy v rámci Digitálního Česka, včetně logiky ovládání, designových vzorů a grafiky.
Přečtěte si o uživatelské zkušenosti více
14. Motivujte všechny k používání
Motivujte občany k používání digitální služby, poskytujte zákaznickou podporu, pokud je třeba, a zvýhodněte používání služby (finančně, rychlostí, komfortem). Vytvořte plán postupného přechodu ne-digitálních služeb na digitální. Přechod musí být pro občany snadný a jednoduchý.
Přečtěte si o motivaci občanů více
15. Měřte úspěšnost
Sbírejte data o provozu a výkonosti služby. Analyzujte je a výsledky používejte k vylepšení služby během dalšího vývoje.
Přečtěte si o měření úspěšnosti více
16. Určete klíčové metriky
Určete službě důležité metriky včetně manuálem definovaných a povinně stanovených 4 klíčových metrik. Pro každou metriku určete kritérium úspěchu a naplánujte, jak úspěchu dosáhnout.
Přečtěte si o klíčových metrikách více
17. Zveřejněte dosažené úspěchy
Zveřejněte naměřená data u stanovených metrik na ?!Digitální Česko!?. Zveřejněním může kdokoliv porovnat úspěšnost jednotlivých služeb a méně úspěšné služby se mohou inspirovat u těch úspěšných.
Přečtěte si o zveřejňování úspěchů více
18. Testujte službu s ministrem
Testujte službu od začátku jejího vývoje až po její spuštění s odpovědným ministrem.
Enable comment auto-refresher