Digitální agentura ČR
Obsah
Centrální ICT autorita
Centrální ICT autorita na úrovni vlády, převedení ICT kompetencí z MV, MF a MPO + nové silné pravomoce koordinace, podpory a kontroly ICT všech resortů. Zachování RVIS a jeho pracovních skupin jako řídícího orgánu s účastí všech resortů.
Kompetence a agendy Centrální ICT autority
Kompetence
Centrální ICT autority |
Přínosy centralizace | Předpoklady a úkoly |
Řízení ICT státu | Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů | Zřízení organizace a udělení pravomocí ke koordinaci a úkolování resortů
Převod kompetencí MV v oblastech řízení ICT státu – RVIS Strategie ICT státu a koordinace strategií ICT resortů Legislativní úpravy v oblasti řízení ICT státu |
Enterprise architektura státu | Standardizace, urychlení rozvoje, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů
Více malých zakázek pro více dodavatelů, jednodušší soutěžení |
Převod kompetencí MV v oblastech architektury – OHA
Standardy aplikační architektury – centrální ICT služby, sdílené ICT služby, mikroslužby/API Otevřená data a API státu, zapojení odborné veřejnosti |
Konzultační činnost | Poskytování odborných rolí, aktivní konzultace, předávání know-how | Aktivní konzultační a školící činnost pro resorty a OSS v rámci zavádění Standardu digitální služby, tvorby projektových teamů, komunikace s zadavately, přípravnou VŘ |
Digitalizace veřejných agend | eGovernment služby pro občany,
efektivita veřejné správy |
Akční plán pro jednotlivé resorty, zpřístupnění agend formou API
Vlastní rozpočet na budování veřejných rozhraní v Portálu veřejné správy a CzechPoint |
Centrální ICT služby státu | Koordinovaný rozvoj centrálních ICT služeb pro podporu digitalizace | Převzetí kompetencí MV – základní registry, datové schránky, CzechPoint, eIDAS, Portál veřejné správy … |
Sdílené ICT služby | Standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů | Řízení eGovernment cloudu (komerční i státní část eGC)
Postupné převzetí řízení a konvergence státních ICT podniků – rozdělení kompetencí, jednotné řízení, … In-house výjimka na nákup služeb státních ICT podniků pro všechny resorty (úkol pro MMR) Služby poskytování odborných rolí a systémové integrace Nastavení vztahu s komerčními poskytovately, soulad s EU legislativou |
Centrální nákupy ICT techniky a služeb | Standardizace, urychlení nákupů, efektivita, optimalizace nákladů | Převod kompetencí MV – centrální nákup ICT |
Kompetence a agendy Centrální ICT autority
Všechny body, které jsou zmiňované v tabulce vedou k dodávce služeb pro občany, k vyšší transparentnosti, efektivitě, úsporám a pořádku v kompetencích.
VŠECHNY PROJEKTY MUSÍ MÍT BUSINESS CASE A JASNÝ PŘÍNOS PRO OBČANA
Cíle
- Zrychlení rozvoje digitalizace veřejných služeb a eGovernmentu. Důraz na principy „digital by default“, občan zákazníkem a na jednotné UX. Cílem jsou jednoduché digitální služby státu pro občany a podnikatele.
- Efektivní kontrola nad rozvojem komunikačních sítí a mobilními operátory - vyšší dostupnost a nižší cena komunikačních služeb.
- Optimalizace provozu ICT státu využitím sdílených služeb státních ICT podniků a komerční části eGC - standardizace, urychlení nákupu, zvýšení kvality a bezpečnosti, snížení nákladů.
- Standardizace architektury ICT státu, využití sdílených ICT služeb, využití architektury spolupracujících mikroslužeb. Rozbití závislosti na dodavatelích, jednodušší soutěžení více malých zakázek pro více dodavatelů. Jednoduchost a jednotnost uživatelských rozhraní. Opendata a API pro veřejné použití.
Důvody
- Roztříštěnost a decentralizovaný vývoj ICT jednotlivých resortů. Nejednotná a složitá rozhraní veřejných služeb, pomalý postup digitalizace veřejných služeb.
- Silná závislost ICT resortů na velkých dodavatelích, vendor lock, velmi vysoké náklady na nákup a provoz.
- Pomalé tempo rozvoje eGovernmentu, zaměřeného primárně na centrální služby v pozadí, tj. předpoklady digitalizace veřejných služeb.
- Slabé pravomoci řízení ICT státu na úrovni náměstka MV, není prioritou na úrovni ministra.