Z programového prohlášení vlády z 27. 6. 2018:
- Současný stav eGovernmentu v České republice není uspokojivý. Přes optimistický start a nadějné pilotní fáze projekt ustrnul a dále se příliš nerozvíjel a nepřinesl obyvatelům země očekávané nové možnosti komunikace s úřady a služby v odpovídající míře.
- Ostatní státy EU nám utekly nebo nás předběhly. Za poslední období mnoho nových projektů a služeb nevzniklo, v lepším případě se udržoval současný, ne příliš efektivní stav.
S textem programového prohlášení vlády není možné než souhlasit, bohužel se od roku 2017, za 4 roky se změnilo pouze málo věcí k lepšímu.
Proč jsou digitální služby státu tak málo používané a nepopulární?editovateditovat zdroj
Více než 88 % českých domácností má přístup na internet, 77 % populace ho běžně používá. Více než 93 % (!!) uživatelů internetu v ČR přes něj nakupuje zboží, v tomto parametru jsme 3. nejaktivnější v EU. Polovina platí za online služby. Ale pouze 29 % lidí vyplnila nějaký formulář státu a online ho odeslala.
V online prostoru se běžně pohybuje většina české populace, která zde provádí i složitější operace (nákup zboží). Je zřejmé, že nedostatkem znalostí či zkušeností čeští občané netrpí. Ale pouze 29 % lidí obdobným způsobem komunikuje se státem. Z toho je zřejmé, že problém je na straně státu, nikoliv občanů[1].
Je chyba na straně firem a občanů či státu?
Více než 88 % českých domácností má přístup na internet, 77 % populace ho běžně používá. Více než 93 % (!!) uživatelů internetu v ČR přes něj nakupuje zboží, v tomto parametru jsme 3. nejaktivnější v EU. Polovina platí za online služby. Ale pouze 29 % lidí vyplnila nějaký formulář státu a online ho odeslala.
V online prostoru se běžně pohybuje většina české populace, která zde provádí i složitější operace (nákup zboží). Je zřejmé, že nedostatkem znalostí či zkušeností čeští občané netrpí. Ale pouze 29 % lidí obdobným způsobem komunikuje se státem. Z toho je zřejmé, že problém je na straně státu, nikoliv občanů[1].
Obsah
Jak by měla vypadat státní správa?
✅ prostě prozákaznická
✅ důvěřující i důvěryhodná
✅ moderně a daty řízená
✅ motivující k inovacím a efektivitě
✅ efektivní, automatizovaná
✅ agilní a akceschopná
✅ pro občana, ne naopak
Co s tím?
Je potřeba provést
- digitální transformaci státu,
- skutečnou transformaci vnitřních procesů a agend státu, s maximálním využití automatizace,
- zrušení nepotřebných agend a zjednodušení ostatních,
- soustředit se na zvýšení kapacity a digitální kompetence zaměstnanců státu a změny jejich struktury,
- soustředit se na práci s talenty, absolventy vysokých škol a jejich získání pro práci ve státní správě
- moderní řízení úřadů a jejich cílů,
- moderní řízení projektů, podstatné zvýšení podílu agilně a průběžně rozvíjených služeb,
- důsledně pro-klientský přístup,
- sběr dat o chodu úřadu a provozu agend, měření efektivity a kvality služby,
- rozhodování a řízení úřadů na základě dat,
- centrální řízení a podpora digitální transformace.
Dosavadní přístup politické reprezentace a státu nevede k nutné změně. Dosavadní metody „digitalizace“ obvykle pouze převedly papírovou agendu do počítače, ale bez zavedení automatizace, bez využití výhod digitálních technologií, bez samoobslužného přístupu.
Podíl ruční práce se nezměnil, v mnoha případech se efektivita navíc zhoršila tím, že se agenda vede jak v počítači, tak papírově. Je zřejmé, že takové falešná digitalizace nevede k efektivnější, rychlejší a přístupnější státní správě.
Nejdůležitější kroky, které je nutné a možné udělat
- Vytvoření pozice místopředsedy vlády pro digitální transformaci (bez portfeje), zodpovědného za digitální transformaci.
- Vznik Digitální agentury ČR (DAČR) při úřadu vlády či samostatně.
- Zajištění jejího financování ve výši 200-250 mil. Kč ročně (Hrubá kalkulace nákladů a návratnosti DAČR).
- Zajištění legislativní změny, aby měl DAČR požadované a nutné pravomoce a působnost.
- Vznik analytické jednotky při Úřadu vlády.
- Vznik project management office.
- Vznik přidružených konzultačních, delivery a projektových teamů pro pomoc s transformací v jednotlivých úřadech
- Transformace odborů Ministerstva vnitra OHA a eGOV MV ČR a oddělení eGov Cloud do DAČR.
- Restart Hodnocení dopadů regulace (RIA) a příslušné komise Legislativní rady vlády pro digitalizaci
- Finalizace Standardu digitální služby a aplikování jeho pravidel a principů na všechny nově spouštěné či upravované digitální služby státu.
- Nastavení a měření společných KPI pro jednotlivé agendy a digitální služby státu.
Další nutné první kroky najdete na https://www.moderni-stat.cz/wiki/Prvn%C3%AD_kroky.
Digitální transformace do Moderního státu vyžaduje realizaci změn v několika oblastech, a to současně a koordinovaně
- Role státu - občan jako zákazník
- DAČR, Centralizovaná vize, distribuovaná realizace
- Lidé, práce s talenty, digitální kompetence
- Změna procesů, změna myšlení
- Agilita, prozákaznický přístup, ale i právo na chybu
- Rozhodování na základě dat, ne pocitů. Metriky i výkonnostní cíle.
- Revoluce, ne evoluce
Detailně jsou popsány na www.moderni-stat.cz.