Finanční úřady a GFŘ

Možné konkrétní úspory provozních nákladů státu.

Finanční úřady a GFŘ

Rok 2017

  • Průměrný plat zaměstnanců GFŘ v 2017 36650,- měsíčně (zdroj)
  • 16300 osob, z toho 15770 služebních míst. Reálně 15500 lidí, zbytek neobsazený

Rok 2020

Tabulka č. 52: Plnění limitu počtu zaměstnanců ve fyzických osobách v letech 2016–2020 (zdroj)

  • Schválený počet systemizovaných míst k 1. 1.:15 714
  • Schválený počet systemizovaných míst 31. 12.: 15 714
  • Evidenční počet zaměstnanců k 31. 12.: 15 031
  • Podíl plnění (%): 95,7%
  • Z celkového počtu 15 031 zaměstnanců v evidenčním počtu bylo k 31. 12. 2020 ve služebním poměru 14 074 a v pracovním poměru 957 zaměstnanců.
  • Průměrný plat zaměstnanců FS za rok 2020 dosáhl částky 43 301 Kč.

Rok 2021

  • platy zaměstnanců GFŘ včetně odvodů a pojištění ročně 10,3 mld Kč.
  • Platy bez odvodů 7,67 mld Kč ()
  • Počet úředníků ve služebním poměru je 13768
  • Počet úředníků v pracovním poměru je 972
  • Celkem 14740
  • průměrný plat 43 362 Kč/měsíc (7670000000/14740/12)

Úspory

Pokud se počet pracovníků sníží o 10 %, což je vzhledem k ruční práci a její automatizaci reálné, dojde k úspoře 760 mil. Kč ročně při vynaložení nákladů max. v 100 mil. jednorázově (první automatizace) a pak do 50 mil. Kč ročně (postupný rozvoj)

Jak snížit počet zaměstnanců FÚ o 10

  1.  % ? Několik stovek zaměstnanců FÚ bylo najato v souvislosti s EET a dělají zcela ruční, zbytečnou kontrolu vykazování EET či kontroly v terénu (nyní již 2 roky neprobíhající). Ti tvoří min 1-2% všech zaměstnanců FÚ.
  2. Prakticky všechny agendy FÚ se administrují a zpracovávají ručně. Nejen v zastaralých IT systémech (zejména ADIS), ale i procesně. Příjem žádostí, formulářů, příznání - vše je řešeno ručně s ručními kontrolami. Současně jednotlivé IT systémy jsou jen velmi málo integrované (málo si spolu povídají napřímo). Tzn. nemalá část práce zaměstnanců FÚ je "přesouvání" formulářů a jejich údajů systémem, ale posun je ruční. Aumatizace jak průběhu, tak zpracování žádostí je nulové. Není snadné okamžitě automatizovat všechny agendy, ale je možné alespoň jejich části zrychlit, integrovat a zautomatizovat, což bude mít za výsledek zrychlejí zpracování žádostí a agend, a také menší pracnost.

Náklady na inovaci je možné přibližně z 80% zaplatit z NPO a EU fondů (iROP).