Hlavní strana: Porovnání verzí
(→Spolupráce, pomoc) (Značka: editace z VisualEditoru) |
(Značka: editace z VisualEditoru) |
||
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | == Executive summary == | ||
+ | Drtivá většina domácností (88 %) běžně používá digitální služby pro svoji potřebu, ale pouze 29 % domácností používá digitální služby státu. Je zřejmé, že důvodem není zkušenost občanů, ale nízká kvalita, složitost a uživatelská nepřívětivost státu. | ||
+ | |||
+ | Jak by měla vypadat státní správa? Co s tím a jak to změnit? Jaké oblasti mají největší dluh? Jaké kroky je nutné udělat jako první? | ||
+ | |||
+ | Vše napsáno dále na stránce, anebo krátce v [[Stručné shrnutí|stručném souhrnu na pár odstavců]]. | ||
+ | |||
+ | == Jednotlivé kroky a oblasti == | ||
Autor: [https://www.michalblaha.cz Michal Bláha], [https://www.hlidacstatu.cz Hlídač státu], 2018-2021. | Autor: [https://www.michalblaha.cz Michal Bláha], [https://www.hlidacstatu.cz Hlídač státu], 2018-2021. | ||
Řádek 16: | Řádek 24: | ||
===Jak by měla vypadat státní správa?=== | ===Jak by měla vypadat státní správa?=== | ||
− | ✅ pro občana, ne naopak | + | ✅ pro občana, ne naopak |
✅ prostě prozákaznická | ✅ prostě prozákaznická | ||
Řádek 31: | Řádek 39: | ||
==Co s tím?== | ==Co s tím?== | ||
− | Dosavadní přístup politické reprezentace a státu nevede k | + | Dosavadní přístup politické reprezentace a státu nevede dostatečně k nutné změně. Dosavadní metody „digitalizace“ obvykle pouze převedly papírovou agendu do počítače, ale bez zavedení automatizace. Podíl ruční práce se nezměnil, v mnoha případech se efektivita navíc zhoršila tím, že se agenda vede jak v počítači, tak papírově. Je zřejmé, že takové '''falešná digitalizace''' nevede k efektivnější, rychlejší a přístupnější státní správě. |
Je potřeba provést | Je potřeba provést | ||
Řádek 51: | Řádek 59: | ||
#[[Role státu - občan jako zákazník]] | #[[Role státu - občan jako zákazník]] | ||
− | #[[DAČR, Centralizovaná vize, distribuovaná realizace]] | + | #[[DAČR, Centralizovaná vize, distribuovaná realizace]] |
#[[Lidé, práce s talenty, digitální kompetence]] | #[[Lidé, práce s talenty, digitální kompetence]] | ||
#[[Změna procesů, změna myšlení]] | #[[Změna procesů, změna myšlení]] | ||
Řádek 58: | Řádek 66: | ||
#[[Revoluce, ne evoluce]] | #[[Revoluce, ne evoluce]] | ||
− | ==Prvních 50 kroků co je nutné udělat== | + | ==Prvních 50 kroků, co je nutné udělat== |
− | + | #Vytvoření pozice místopředsedy vlády pro digitální transformaci (bez portfeje), zodpovědného za digitální transformaci. | |
+ | #Vznik Digitální agentury ČR (DAČR) při úřadu vlády či samostatně. | ||
+ | #Zajištění jejího financování ve výši 200-250 mil. Kč ročně ([[Hrubá kalkulace nákladů a návratnosti DAČR]]). | ||
+ | #Zajištění legislativní změny, aby měl DAČR požadované a [[DAČR, Centralizovaná vize, distribuovaná realizace|nutné pravomoce a působnost]]. | ||
+ | #Vznik analytické jednotky při Úřadu vlády. | ||
+ | #Vznik project management office. | ||
+ | #Vznik přidružených konzultačních, delivery a projektových teamů pro pomoc s transformací v jednotlivých úřadech | ||
+ | #Transformace odborů Ministerstva vnitra OHA a eGOV MV ČR a oddělení eGov Cloud do DAČR. | ||
+ | #Restart Hodnocení dopadů regulace (RIA) a příslušné komise Legislativní rady vlády pro digitalizaci | ||
+ | #Finalizace [[Standard digitální služby|Standardu digitální služby]] a aplikování jeho pravidel a principů na všechny nově spouštěné či upravované digitální služby státu. | ||
+ | #Nastavení a měření společných KPI pro jednotlivé agendy a digitální služby státu. | ||
+ | [[První kroky|Další nutné první kroky]], neméně důležité.. | ||
+ | <br /> | ||
==Detailně rozpracované oblasti digitální transformace== | ==Detailně rozpracované oblasti digitální transformace== | ||
*[[Standard digitální služby]] a podřízené stránky | *[[Standard digitální služby]] a podřízené stránky | ||
− | *[[Organizace|Digitální Agentura ČR]], řízení digitální transformace | + | *[[Organizace|Digitální Agentura ČR]], řízení digitální transformace |
*[[DPL|Digitálně přívětivá legislativa]] | *[[DPL|Digitálně přívětivá legislativa]] | ||
*[[Manuály|Technické manuály]] a podřízené sekce | *[[Manuály|Technické manuály]] a podřízené sekce | ||
Řádek 71: | Řádek 91: | ||
=Spolupráce, pomoc= | =Spolupráce, pomoc= | ||
− | '''Pokud chcete přispívat, editovat obsah či | + | '''Pokud chcete přispívat, editovat obsah či ho okomentovat, díky, moc si vážíme vašeho zájmu!''' |
+ | |||
+ | Napište mi na '''''michal@michalblaha.cz'''''. Já vás zaregistruji (na registraci a poté Wiki útočí roboti a blbě se tomu brání)'''.''' | ||
[[S čím potřebujeme pomoci|S čím a jak nám můžete pomoci]] | [[S čím potřebujeme pomoci|S čím a jak nám můžete pomoci]] |
Aktuální verze z 12. 10. 2021, 10:59
Executive summary
Drtivá většina domácností (88 %) běžně používá digitální služby pro svoji potřebu, ale pouze 29 % domácností používá digitální služby státu. Je zřejmé, že důvodem není zkušenost občanů, ale nízká kvalita, složitost a uživatelská nepřívětivost státu.
Jak by měla vypadat státní správa? Co s tím a jak to změnit? Jaké oblasti mají největší dluh? Jaké kroky je nutné udělat jako první?
Vše napsáno dále na stránce, anebo krátce v stručném souhrnu na pár odstavců.
Jednotlivé kroky a oblasti
Autor: Michal Bláha, Hlídač státu, 2018-2021.
Z programového prohlášení vlády z 27. 6. 2018:
- Současný stav eGovernmentu v České republice není uspokojivý. Přes optimistický start a nadějné pilotní fáze projekt ustrnul a dále se příliš nerozvíjel a nepřinesl obyvatelům země očekávané nové možnosti komunikace s úřady a služby v odpovídající míře.
- Ostatní státy EU nám utekly nebo nás předběhly. Za poslední období mnoho nových projektů a služeb nevzniklo, v lepším případě se udržoval současný, ne příliš efektivní stav.
S textem programového prohlášení vlády není možné než souhlasit, bohužel se od roku 2017 (nástup současné vlády) do 2021 změnilo pouze málo věcí k lepšímu.
Proč jsou digitální služby státu tak málo používané a nepopulární?
Je chyba na straně firem a občanů či státu?
Více než 88 % českých domácností má přístup na internet, 77 % populace ho běžně používá. Více než 93 % (!!) uživatelů internetu v ČR přes něj nakupuje zboží, v tomto parametru jsme 3. nejaktivnější v EU. Polovina platí za online služby. Ale pouze 29 % lidí vyplnila nějaký formulář státu a online ho odeslala.
V online prostoru se běžně pohybuje většina české populace, která zde provádí i složitější operace (nákup zboží). Je zřejmé, že nedostatkem znalostí či zkušeností čeští občané netrpí. Ale pouze 29 % lidí obdobným způsobem komunikuje se státem. Z toho je zřejmé, že problém je na straně státu, nikoliv občanů[1].
Jak by měla vypadat státní správa?
✅ pro občana, ne naopak
✅ prostě prozákaznická
✅ důvěřující i důvěryhodná
✅ moderně a daty řízená
✅ motivující k inovacím a efektivitě
✅ efektivní, automatizovaná
✅ agilní a akceschopná
Co s tím?
Dosavadní přístup politické reprezentace a státu nevede dostatečně k nutné změně. Dosavadní metody „digitalizace“ obvykle pouze převedly papírovou agendu do počítače, ale bez zavedení automatizace. Podíl ruční práce se nezměnil, v mnoha případech se efektivita navíc zhoršila tím, že se agenda vede jak v počítači, tak papírově. Je zřejmé, že takové falešná digitalizace nevede k efektivnější, rychlejší a přístupnější státní správě.
Je potřeba provést
- digitální transformaci státu,
- skutečnou transformaci vnitřních procesů a agend státu, s maximálním využití automatizace,
- zrušení nepotřebných agend a zjednodušení ostatních,
- soustředit se na zvýšení kapacity a digitální kompetence zaměstnanců státu a změny jejich struktury,
- moderní řízení úřadů a jejich cílů,
- moderní řízení projektů, podstatné zvýšení podílu agilně a průběžně rozvíjených služeb,
- důsledně pro-klientský přístup,
- sběr dat o chodu úřadu a provozu agend, měření efektivity a kvality služby,
- rozhodování a řízení úřadů na základě dat,
- centrální řízení a podpora digitální transformace.
Jednotlivým bodů se podrobněji věnují následující stránky.
Digitální transformace - Moderní stát
- Role státu - občan jako zákazník
- DAČR, Centralizovaná vize, distribuovaná realizace
- Lidé, práce s talenty, digitální kompetence
- Změna procesů, změna myšlení
- Agilita, prozákaznický přístup, ale i právo na chybu
- Rozhodování na základě dat, ne pocitů. Metriky i výkonnostní cíle.
- Revoluce, ne evoluce
Prvních 50 kroků, co je nutné udělat
- Vytvoření pozice místopředsedy vlády pro digitální transformaci (bez portfeje), zodpovědného za digitální transformaci.
- Vznik Digitální agentury ČR (DAČR) při úřadu vlády či samostatně.
- Zajištění jejího financování ve výši 200-250 mil. Kč ročně (Hrubá kalkulace nákladů a návratnosti DAČR).
- Zajištění legislativní změny, aby měl DAČR požadované a nutné pravomoce a působnost.
- Vznik analytické jednotky při Úřadu vlády.
- Vznik project management office.
- Vznik přidružených konzultačních, delivery a projektových teamů pro pomoc s transformací v jednotlivých úřadech
- Transformace odborů Ministerstva vnitra OHA a eGOV MV ČR a oddělení eGov Cloud do DAČR.
- Restart Hodnocení dopadů regulace (RIA) a příslušné komise Legislativní rady vlády pro digitalizaci
- Finalizace Standardu digitální služby a aplikování jeho pravidel a principů na všechny nově spouštěné či upravované digitální služby státu.
- Nastavení a měření společných KPI pro jednotlivé agendy a digitální služby státu.
Další nutné první kroky, neméně důležité..
Detailně rozpracované oblasti digitální transformace
- Standard digitální služby a podřízené stránky
- Digitální Agentura ČR, řízení digitální transformace
- Digitálně přívětivá legislativa
- Technické manuály a podřízené sekce
- Zkratky a rejstřík pojmů používaný v státní správě (převážně v IT a projektovém vedení)
Spolupráce, pomoc
Pokud chcete přispívat, editovat obsah či ho okomentovat, díky, moc si vážíme vašeho zájmu!
Napište mi na michal@michalblaha.cz. Já vás zaregistruji (na registraci a poté Wiki útočí roboti a blbě se tomu brání).
- ↑ DESI Index 2020 https://digital-agenda-data.eu/charts/analyse-one-indicator-and-compare-countries#chart={%22indicator-group%22:%22research-and-development%22,%22indicator%22:%22h2020_newentry%22,%22breakdown%22:%22orgclass_total%22,%22unit-measure%22:%22pc_organisations%22,%22ref-area%22:%5B%22BE%22,%22BG%22,%22CZ%22,%22DK%22,%22DE%22,%22EE%22,%22IE%22,%22EL%22,%22ES%22,%22FR%22,%22HR%22,%22IT%22,%22CY%22,%22LV%22,%22LT%22,%22LU%22,%22HU%22,%22MT%22,%22NL%22,%22AT%22,%22PL%22,%22PT%22,%22RO%22,%22SI%22,%22SK%22,%22FI%22,%22SE%22,%22EU%22%5D}